Inntil nylig planla Vegvesenet utlysning midt i januar, men man har valgt å framskynde det. Dermed får entreprenørene bedre tid til å regne.
Oppdraget som har anbudsfrist først, omfatter driving av til sammen 6,7 km tunnelløp og tre korte dagsoner. Råtunnelen med en lengde på ca. to km, inngår i E39. Den får to løp. Søråstunnelen, som inngår i riksveg 580, får bare ett løp. Denne vegen er også kjent som Flyplassvegen
I tillegg til hovedløpene blir det ramper. Den lengste skal gå fra Råtunnelen til riksveg 580. Profilet i begge tunnelene er for det meste T 9,5, men det blir utvidelser i forbindelse med rampene. En kort bit av Råtunnelen får profil T 27 (!).
I en av dagsonene blir det et to-planskryss.
Oppdraget som har anbudsfrist i mai, blir det største. Det gjelder strekningen Svegatjørn-Fanavegen og omfatter driving av den 9,2 km lange Lyshorntunnelen og den 1,5 km lange Skogafjellstunnelen. Begge inngår i E39, og begge får to løp. Profilet blir T 11,5 i den korte tunnelen og T 9,5 i den lange.
I dagsonen mellom tunnelene skal det etableres et to-planskryss. Ytterligere en dagsone inngår i entreprisen. De to får en samlet lengde på to km.
Begge oppdragene omfatter anlegg av lokalveger og gang/sykkelveger. Det inngår også en vanntunnel i hvert oppdrag. Årsaken er at det blir et lavbrekk i Råtunnelen og i Lyshorntunnelen. Vanntunnelene trengs for å føre vann ut fra pumpesumpene i de to tunnelene. Begge får profil T 5. Lengdene blir 1,5 og 1,7 km.
Norconsult er hovedkonsulent for hele den nye E39-strekningen.