Kjempekontrakt til ABB/Nettpartner

Et arbeidsfellesskap av ABB og Nettpartner Drift får en elektrokontrakt til nesten 150 millioner kroner. Forutsetningen er at ingen klager på Vegvesenets avgjørelse innen 22. august kl. 12.

ABB og Nettpartner Drift får kontrakten på elektro- og SRO-anlegget på ny E134 mellom Damåsen og Saggrenda. Det eneste som kan hindre det er en klage innen 22. august.
ABB og Nettpartner Drift får kontrakten på elektro- og SRO-anlegget på ny E134 mellom Damåsen og Saggrenda. Det eneste som kan hindre det er en klage innen 22. august. Bilde: Statens vegvesen
11. aug. 2016 - 22:48

Oppdraget skal utføres på ny E134 mellom Damåsen og Saggrenda. Strekningen er 13,2 km lang. Det aller meste av den går gjennom Kongsberg kommune.

ABB holder til i Asker, Nettpartner Drift i Ås. Hvis arbeidsfellesskapet får jobben, blir kontraktsummen 149,064 millioner kroner. Ved anbudsåpningen hadde det en ledelse på 6,7 millioner. Etter kontrollregningen ble det laveste anbudet justert opp med 2,2 millioner, men det nest laveste ble justert opp med omtrent like mye.


Fire tunneler

Fire tunneler inngår i strekningen. Den lengste er Kongsbergtunnelen, som får to løp på 2 080 og 2 210 meter. Svartåstunnelen får også to løp som blir 1 550 og 1 510 meter lange. De andre tunnelene er den 320 meter lange Moanetunnelen og den 480 meter lange Vollåstunnelen. Disse får bare ett løp.

Det meste av elektro- og SRO-arbeidet skal utføres i tunnelene, men det blir også noen installasjoner i dagen, først og fremst skilt og tekniske bygg.

Oppdraget omfatter levering og montering av 327 variable LED-skilt, 536 kjørefeltskilt, 54 mekaniske variable skilt, 72 nødstasjoner og 123 SA-skap foruten belysning i alle tunnelene.

Det blir 8 tekniske rom i tunnelene og 6 i dagen. I de to lengste tunnelene skal det leveres og monteres kameraer for full AID-overvåkning og vifter. Detaljprosjektering inngår i oppdraget.

Nytt oppdrag denne måneden

Det siste overslaget over totale utgifter for prosjektet er på 4,2 milliarder kroner.

De to første store anleggskontraktene gikk til Veidekke og Implenia. Tredje og siste oppdrag blir utlyst i løpet av denne måneden. Det gjelder den ca. fem km lange strekningen mellom Tollerudmoen og Saggrenda. De to korte tunnelene inngår i denne parsellen.

Veidekkes folk er godt i gang med lengste tunnelen. Her går det ikke helt på skinner.

- Det er noe mer lekkasje enn vi ventet, så vi er litt på etterskudd, men vi mener at det ikke skal påvirke framdriften av prosjektet. Vi tar fortsatt sikte på å åpne anlegget for trafikk senhøsten 2019, sier prosjektleder for Damåsen-Saggrenda, Tom Hedalen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.