Regjeringen har et uttalt mål om at Norge skal være et foregangsmarked for ladbare biler og at ti prosent av bilparken skal være elektrifisert om ti år.
Veien dit er bratt, og det offentlige går på ingen måte foran: I dag finnes det kun 66 elbiler i offentlig sektor, ifølge tall fra Norsk Elbilforening – Norstart.
Det offentlige er elbil-sinker
Nesten halvparten av dem ruller rundt i trondheimsordfører Rita Otterviks tjeneste. Trondheim kommune har i dag 26 ladbare biler i sin flåte.
Stort potensial
Ifølge en studie utført av Grønn Bil, kjører 90 prosent av den offentlige bilparken i Norge kjører under ti mil per dag. Altså godt innenfor rekkevidden til de fleste elbiler.
Dersom man i tillegg tar høyde for kjøretøyklasse, viser studien at inntil 60 prosent av den offentlige bilflåten kunne vært byttet ut med de elbilene som er tilgjengelige i dag.
– Anslagsvis vil dette tilsvare mellom 5 000 og 6 000 biler. Det er altså et stort potensial for elbiler i den offentlige bilflåten, men knapt noe av dette er hentet ut, sier Ole Henrik Hannisdahl som er prosjektleder i Grønn Bil.
Dette er Energi Norges datterorganisasjon som jobber med å øke innfasingstakten av ladbare biler i Norge.
Ulik bruk
Trondheim kommune fikk sin første Think City i 2008. Opprinnelig var planen å sette et antall av disse elbilene inn i en kommunal bilpool til bruk for de mer enn tusen ansatte i Trondheim sentrum.
– Siden har det ballet på seg. I dag brukes våre ladbare biler blant annet av hjemmehjelptjenesten, til all intern postombringing, dagtilbud for funksjonshemmete og forvaltning, drift og vedlikehold av kommunal eiendomsmasse, forteller Bjørn Ove Berthelsen som er prosjektleder for kommunens satsing på ladbare biler.
Han legger ikke skjul på at det har vært forbundet med noen ulemper å være pionérkunde.
– For Fiorinoenes del hadde vi en innfasingsperiode med en del plunder og heft. Heldigvis har Moving City mye teknisk kompetanse. Problemene viste seg å skyldes et 12-volts hjelpebatteri som var underdimensjonert for norske forhold. Det har ført til at produsenten nå har endret konverteringen. Nå ser problemene ut til å være ryddet av veien og vi er i gang med å bruke bilene for det de er verdt, sier han.
Leasingulempe
Det er visse økonomiske ulemper ved å lease elbiler i dag som kan være avskrekkende for mange kommuner, tror Berthelsen og peker på en meget tøff avskrivningstakt fordi restverdien på elbiler settes veldig lavt.
I tillegg er det slik at kommunen ikke får momskompensasjon for elbilleasing slik tilfellet er for leasing av en varebil klasse to.
– Momsen som kreves av rente- og avskrivningskostnadene får oss nesten over smerteterskelen investeringsmessig. De fleste av oss flåteeiere er avhengige av leasing, og dette regelverket oppfatter vi som urettferdig. Det er en feil som burde rettes opp, sier prosjektlederen.
Les saken: Avgiftsbrems for leide elbiler
Ser etter samarbeidspartner
Berthelsen forteller at Trondheim deler sine brukererfaringer i flere forskjellige fora. Et av de viktigste er Grønn Bil som kan ta erfaringene videre til andre potensielle flåteeiere.
Trondheims elbilerfaring trekkes også inn i det statlige programmet «Framtidens byer» og FoU-prosjektet «Klar for elbil?» som Moving City driver sammen med Handelshøgskolen i Bodø.
Nå jobber han for å etablere et strategisk elbilsamarbeid med minst én annen storkommune.
– Det kan være fruktbart på flere områder. For eksempel gir det oss en bedre forhandlingsposisjon både når det gjelder pris og leveringstid.