Lavutlipp-versjonen av Volkswagen Golf er nå på norske veier.
Med et CO 2-utslipp helt nede under 120 gram per kilometer har Volkswagen kommet med et miljøgunstig alternativ også i dette segmentet.
Kvotekjøp
Den tyske bilfabriklantens norske representant krydrer miljøbudskapet ytterligere og kjøper kvoter for bilens beregnede CO 2-utlsipp i ett år.
BlueMotion er betegnelsen på Volkswagen-versjoner med spesielt gunstig miljøprofil.
Tidligere er Volkswagen Passat og Polo kommet som BlueMotion. Nå har også Norges mest solgte bilmodell gjennom tidene kommet på veien med ekstremt gunstige miljøytelser.
Krefter i behold
Miljøprofilen i Golf BlueMotion har ikke gått på bekostning av bilens ytelser.
BlueMotion-versjonen er fortsatt en fullblods Golf og er tilgjengelig i akkurat de samme utstyrsvarianter som modellen for øvrig.
Forskjellen fra de øvrige Golf-versjonene er at BlueMotion har lavere forbruk og utslipp.
0,45 på mila
Motoren i Golf BlueMotion er en 1,9-liters TDI-motor som yter 105 Hk. Samtlige BlueMotion-varianter har dieselpartikkelfilter.
I en femdørs Golf er dieselforbruket 0,45 liter per mil og utslippet er lave 119 gram CO 2 per kilometer. I Golf stasjonsvogn er forbruk og utslipp marginalt høyere.
Kjøper klimakvoter
I første omgang er det miljøversjonene av Volkswagen Passat, Golf og Polo – BlueMotion – som leveres som såkalt CO 2-nøytrale. Dette er biler med spesielt miljøtilpassede motorer med meget lave utslipp av CO 2. BlueMotion-modellene har også spesialtilpasset motorstyring og girkasse, slik at kjøringen blir mest mulig miljøvennlig.
I praksis innebærer ordningen med CO 2-nøytrale biler at importøren Harald A. Møller AS kjøper klimakvoter for sine BlueMotion modeller. CO 2-kvotene er godkjent av FN og Det Norske Veritas, og tilsvarer bilens utslipp av CO 2 det første året.