Davos-toppene skal transporteres rundt i en flåte av 80 Audi A8 limousiner.
Klimaproblemer står sentralt på agendaen i Davos. Audi vil vise dem veien.
10 av de 80 bilene skal utelukkende gå på Synfuel diesel. Dette er diesel som er framstilt fra naturgass og som er tilnærmet fritt for utslipp av svovel og luktstoffer.
Renere
Avgassen fra Synfuel diesel inneholder 35 prosent mindre sotpartikler enn eksosen fra ordinær diesel.
Karbonmonoksid-utlippet er hele 93 prosent mindre, utslippet av nitrogenoksid er redusert med ni prosent og utslipp av karbondioksid er fem prosent lavere.
Begrenset tilgang
Synfuel kan brukes av alle Audis dieselmotorer uten at ettermontering eller justering av motoren er nødvendig. Foreløpig er det tilgangen av Synfuel som begrenser bruker av dette miljøvennlige drivstoffet.
- Ikke bare leverer vi nyskapende biler i premium-segmentet, vi sørger også for at de kan brukes så miljøvennlig som mulig, sier leder for teknisk utvikling i Audi, Michael Dick.
Omfattende testing
Audi har allerede testet ut SynFuel under ekstreme forhold.
Dieselbilen R10, som i sommer vant 24-timersløpet i Le Mans som historiens første dieseldrevne bil, kjørte på en dieselblanding der hovedvekten var SynFuel.