Norwegian kjøpte i fjor 53 nye fly.
Kjos er overbevist om at det er en investering som vil svare seg på mer enn én måte.
Bedre og bedre
- Hvis man sammenligner de nye Boeing-flyene med gamle MD 80, har de gamle flyene 33 prosent mer CO 2-utslipp, og altså forbruk av fuel. I tillegg har de 43 prosent mer NO X-utslipp. Du kan tenke deg hvor mye dyrere de er i drift når du kjøper fuel for 100 millioner i måneden, sa Kjos til en fullsatt sal.
Dyr landing
Han tror at det vil koste mer å lande med gamle fly på norske flyplasser etter hvert.
– I dag er det ingen forskjell på et stort og tungt russisk fly og et splitter nytt fly. Prisen for landerom er det samme. Men i Orly i Paris, for eksempel, betaler man etter støy og CO 2 og NO X-utslipp. Vi vil våkne her også, sa Kjos.
Vil ikke stemples
Kjos vil bort fra stempelet som klimaversting.
– Vi legger igjen to prosent av alle utslipp. Men det er energi og industri som er de store stygge ulvene. Hvis luftfarten kan kutte 50 prosent, tilsvarer det to prosent kutt i energi-bransjen. Det er derfor miljøbevegelsen har kommet til at vi ikke er så verst.
Fly mot tog
Norwegian-sjefen viste til at en Boeing 787 slipper ut 65 gram CO 2 per pers, mens en TGV slipper ut 51 gram per pers. Den samme grafen viste at både en BMW og et dieseltog slipper ut mer enn fly.
– Med den nåværende teknologien er det ikke lett å si hvem som er verst, sa Kjos.
Tar igjen toget
I tillegg tror han at teknologiutviklingen vil gi mindre utslipp fra fly.
– I fremtiden vil flyene bygges i karbon. Dermed vil de trenge 20-25 prosent mindre fuel fordi de er lettere. Utvikling av motorene vil også etter hvert føre til utslippskutt, hevdet Kjos.
Han tror derfor at de mest moderne flyene innen 2020 vil ha kuttet utslippene med 50 prosent.
– Da er vi helt nede på TGV-nivå, sa han triumferende.