Oslo tingrett har tidligere slått fast at det skal være fem års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner.
Avgjort
Stiftelsen Elektronikkbransjen tok på vegne av bransjen saken til Høyesterett.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Høyesterett er ikke i tvil:
Reklamasjonsretten gjelder i fem år, og ikke i to år, som elektronikkbransjens aktører hevder.
Sett fra et forbrukerståsted er dommen er klar seier for kundenes rettigheter. Forbrukermyndighetene har lenge ment at reklamasjonsretten skal gjelde i fem år – fordi en mobiltelefon skal vare såpass lenge.
Dette er Stiftelsen Elektronikkbransjen dundrende uenig i.
Skuffet
– Vi er veldig skuffet over at vi ikke vant frem med to års reklamasjonsfrist for mobiltelefoner og at Høyesterett har stadfestet dommen i Oslo tingrett og fastslått fem år. Dette mener vi er altfor lang frist for et produkt som ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år, men vi tar selvsagt dommen til etterretning. Høyesteretts beslutning betyr også at Norge får den lengste reklamasjonstiden for slike produkter i Europa, sier Synnøve Bjørke, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, i en pressemelding.
Høyesterett mener mobiltelefoner er ment å vare i tre til fire år. Dermed kommer de inn under reklamasjonsfristen på fem år.
— Vi er også skuffet over at Høyesterett ikke har kommet med en mer presis avklaring enn at varigheten er tre til fire år. Det vil være vanskelig å tolke dette i praksis, både for forbrukerne som skal fremme mangelkrav og for handlerne i bransjen som skal håndtere reklamasjonene, sier Bjørke.