Leveransene settes sammen i blokker, som skal transporteres med fullt utstyr i skip ned til Spania, og monteres der. De to siste fregattene, KNM Helge Ingstad og KNM Thor Heyerdahl, skal bygges ferdig i Norge. Mjellem & Karlsen Verft AS planlegger nå hvordan de skal utvide kapasiteten for å klare jobben.
Verftet må først bygge en sandblåse- og malehall. De ferdige blokkene, altså vertikale, komplette seksjoner av fregattene, vil bli løftet ombord i skip og sendt til Spania. Der sveises og monteres de sammen til ferdig skip.
Mjellem & Karlsen skal kjøpe inn det meste av det som skal inn i fregattene, fra norske underleverandører. Invitasjonene til å delta i dette kjempeoppdraget er sendt ut allerede. Delene settes sammen i moduler som er funksjonstestet før de monteres i seksjonen. Den endelige utsjekkingen av de systemene som moduler og blokker bygges sammen til, skjer hos Bazan/Izar for de tre første fregattenes vedkommende.
Administrerende direktør Paal Martens i Mjellem & Karlsen Verft sier at de skal bygge blokkene uten overmål, det vil si til nettodimensjon. Når seksjonene er ankommet Spania, vil kunne settes direkte sammen uten ekstra skjære- og slipearbeid.
For å oppnå dette, må hver modul og hver blokk måles inn etter svært strenge toleransekrav; de regner med å bruke målesystemet fra norske Metronor.
Fregattbyggingen starter i løpet av neste år. De fem fregatter skal overleveres til Sjøforsvaret løpende fra 2004 til 2009.