Consolvo er den andre anbyderen. Hvis kontrakten går dit, får de som skal jobbe på brua enda kortere reise til arbeidsplassen enn mannskapene fra BMO Entreprenør vil få. Consolvo holder til i Drammens nabokommune Lier, men med et anbud på 37,3 mill. er det dårlige utsikter til en jobb i nabolaget.
Til tross for det beskjedne antall anbydere slapp byggherren noe prissjokk. Det laveste anbudet ligger i underkant av overslaget. Prosjektleder Bjørn Tollef Swang i Drammen kommune er ikke overrasket over den lave interessen. - Dette er et komplisert prosjekt, som er litt for stort for de små entreprenørene og litt for lite for store, sier han.
Stengt for privatbiler
Bybruas skjebne har lenge vært uviss. Den ble åpnet allerede i 1936. Det har vært snakk om å rive den og erstatte den med en moderne bru, men nå er det klart det det ikke vil skje på mange år. En omfattende rehabilitering av brua er derfor uunngåelig.
Nylig ble det også klart at brua vil bli stengt permanent for privatbiler. Brua ble reservert busser, drosjer, fotgjenger og syklister etter åpningen av Øvre Sund bru i september ifjor. Den gangen var det klart at bybrua ikke ville bli gjenåpnet for privatbiler før rehabiliteringen blir fullført. Nå har kommunen bestemt at disse ikke får kjøre over brua senere heller.
Gatevarme i fortauene
Rehabiliteringen gjelder det som er over den konstruktive betongen i overbygningen. Fra og med membranen og oppover skal alt skiftes ut. Investeringene vil ikke bare komme til nytte for dem som har ansvaret for vedlikeholdet av brua. Fotgjengere vil også ha glede av det som blir gjort. Det bli lagt gatevarme i fortauene på begge sider. Forholdene vil også bli lagt bedre til rette for funksjonshemmete.
I anleggstiden blir det bare ett åpent felt over brua. Det blir lysregulert. Jobben skal være avsluttet innen utgangen av april neste år. Rehabiliteringen er prosjektert av Rambøll.