Konkurrentene er Uniprotect fra Fusa (38,07 mill.), BMO Entreprenør fra Kongsberg (44,72 mill.) og Ypsilon Contractors fra Skien (48,54 mill.). Prosjektleder Trygve Stien i Statens vegvesen er ikke overrasket over det store spriket fordi jobben er veldig spesiell.
De to bruene inngår i vegen som avløste fergesambandet mellom Brevik og Stathelle i 1962. Nå har begge bruene stort behov for vedlikehold.
Brevikbrua er en hengebru med opphengte sidespenn. Den har en lengde på 677 meter hvorav hovedspennet utgjør 272 meter. Det var Norges nest lengste bruspenn da det ble åpnet. Trosvikvegen bru er en 150 meter lang betongplatebru med 11 spenn.
Oppdraget er ganske uvanlig. Hengestenger og bærekabler på Brevikbrua skal sandblåses, varmforzinkes og overflatebahandles. Til sammen 3 500 kvm skal behandles på denne måten. For å gjennomføre arbeidet, må alle de 80 hengestangfestene på bru åpnes. Dette blir en omfattende prosess. Bare seks av dem kan åpnes samtidig, to i hovedspennet og to i hvert av sidespennene.
Selvmordere skal stoppes
Den som får kontrakten skal også skifte ut rekkverkene på brua. I forbindelse med dette arbeidet skal det monteres et klatresikkert gjelde over rekkverkene. Hensikten er å hindre at folk hopper fra brua. Dette har blitt gjort tidligere, ikke bare av selvmordere, men også av folk med merkelige idéer. I fjor sommer hoppet to unge mennesker fra brua samtidig. Begge overlevde, men den ene ble stygt skadet.
I forbindelse med monteringen av det nye rekkverket blir veglysene flyttet fra den ene siden av brua til den andre. I dag er veglysene integrert i rekkverkene. Dette er i strid med gjeldende regler. De nye veglysene skal stå på den siden hvor det er gang/sykkelveg. Dermed blir stolpene beskyttet av rekkverket mellom kjørebanen og gang/sykkelvegen.
Cypecfuger erstatter asfaltfuger
På Trosvikvegen bru er det skader på betongdekket. Her må asfalten og membranen fjernes før skadene kan utbedres. Betongen på undersiden av dekket og på landkarene skal også rehabiliteres.
Oppdraget omfatter også utskifting av de tre fugene på brua. Asfaltfugene skal skiftes ut med cypecfuger.
I likhet med Brevikbrua får Trosvikvegen bru klatresikre gjerder. Dessuten blir rekkverkene skiftet ut. Det samme skal skje med rekkverkene langs vegen mellom de to bruene.
Prosjekteringen av jobben er utført av Statens vegvesen i egenregi. Innen 30. november 2015 må bruene være rehabilitert. Begge vil bli stengt i deler av tiden arbeidet pågår. Hvor lenge Brevikbrua blir stengt, er foreløpig uklart. Før Vegvesenet tar en avgjørelse om det, vil man finne ut hvor mye bevegelse det blir i brua, og hvor mye strekk det blir i kablene.