Den gamle Melabrua er en 34 meter lang stålbjelkebrua med to like lang spenn. Dens oppgave var å føre fylkesveg 715 over Stordalselva. Under en flom for noen år siden fikk pilaren midt i elva så hard medfart at brua ikke lenger var trygg. En Bailey-bru ble lagt over den som en midlertidig løsning.
Nå er det på tide med en permanent forbindelse over Stordalselva, mener Vegvesenet. Den nye brua skal bygges nedstrøms like ved siden av den gamle. Det blir en slakkarmert platebru med tre spenn. For at entreprenøren skal få tilstrekkelig armslag, skal Bailey-brua flyttes lenger oppstrøms før byggestart. Flyttingen utføres av Statens vegvesen.
Hver akse i den nye Melabrua består av to utstøpte stålrørspæler med en diameter på 813 mm.
Når den gamle brua med landkar er revet, blir elveløpet bredere enn i dag, og vannstanden ved flom blir redusert. Forbedringen blir også stor for trafikantene. Den gamle Melabrua har en bredde på fire meter. Den nye får tosidig fortau og en bredde på 14,9 meter.
I forbindelse med byggingen av den nye brua blir fylkesveg 715 lagt om over en 650 meter lang strekning. Dette arbeidet inngår i entreprisen. Bare en liten del av omleggingen er nødvendig for å tilpasse vegen til den nye bruatraséen. Resten av strekningen blir lagt om for å bedre vertikalkurvaturen. På den omlagte strekningen får fylkesvegen får gang/sykkelveg parallelt med kjørebanen. I dag er det ikke noe tilbud til myke trafikanter her.
Vegvesenet planlegger anleggsstart 1. september og avslutning et år senere.