Tunnelen inngår i E6 gjennom Nordreisa kommune. Skanska har hovedentreprisen på driving av tunnelen. Opprinnelig gikk kontrakten til det spanske firmaet OSSA, men Vegvesenet hevet kontrakten i mars i fjor på grunn av for liten inndrift. Etter ny utlysning overtok Skanska jobben.
Oppdraget som Vegvesenet ber om pris på nå, gjelder levering og montering av alt elektro- og SRO-utstyr i tunnelen, inkludert vifter. Det skal også monteres veglys i dagen på to strekninger på til sammen en km.
Når elektroentreprisen er underskrevet, skal kontrakten tiltransporteres hovedentreprisen. Det betyr at elektroentreprenøren blir underentreprenør for Skanska.
- Denne løsningen har blitt vanligere i det siste, sier byggeleder Ken Johar Olaussen i Statens vegvesen. - Det er en praktisk ordning. Vi slipper å være mellomledd mellom hovedentreprenør og elektroentreprenør, og vi får bedre flyt i arbeidet.
- Elektroarbeidet kommer ikke i gang før 1. mars neste år. Hvorfor lyser dere ut jobben så tidlig?
- For at elektroentreprenøren skal få bedre tid. Anleggstiden er knapp, jobben må være fullført innen 1. desember neste år, men ikke alt arbeidet må gjøres i tunnelen. Tavler og skap kan produseres med en gang kontrakten er underskrevet, sier Ken Johar Olaussen.
Elektroinstallasjonene i tunnelen er prosjektert av det islandske selskapet EFLA. Gjennomslag er ventet i september. Før jul neste år skal anlegget være klart til bruk.