Tunnelen skal utstyres med 12 vifter og 37 nødstasjoner med brannslukningsapparat og nødtelefon, pluss kabler, instrumentering, radiosamband, internt samband, styring/PLS, UPS og innvendig belyste skilt.
I tunnelen og på tilstøtende veger skal det monteres ca. 400 armaturer. Master for armaturer utenfor tunnelen inngår i entreprisen. Det gjør også 12 tavler. De skal fordeles likt på seks tekniske rom, fire inne i tunnelen og et på hver side av den.
Entreprisen omfatter både levering og montering. Alt må være på plass innen 1. desember.
Tunsbergtunnelen ligger i Granvin kommune omtrent midtveis mellom Vallaviktunnelen og Voss sentrum. Når den åpnes, blir hårnålsvingene langs den bratte, beryktede fjellsiden Skjervet fjernet fra stamvegnettet. Vegen vil fortsatt være åpen for turister som vil oppleve noe spektakulært, men lastebilsjåførene vil ikke savne den.
Veidekke gikk løs på tunnelen i desember 2009. I følge framdriftsplanen som gjaldt den gangen skulle trafikken settes på i juni 2012. Fjellet viste seg å være bedre enn forundersøkelsene tydet på, og etter et halvt års drift inngikk partene en avtale om tre måneders forsering.
Vegvesenet vil ikke gi seg med det. Nå legges det opp til at også elektroarbeidet kan gjøres unna tre måneder fortere enn opprinnelige forutsatt. Hvis det lykkes, vil Tunsbergtunnelen bli en julepresang som vi bli husket.