Nye Tana bru blir et ruvende landemerke i Øst-Finnmark. Den får et assymetrisk tårn av stål hvor tårnbeina krysser hverandre i ca. 70 meters høyde. Det lengste av dem rager 95 meter over bakken.
Kjørebanen skal bæres av en stålkasse som blir opphengt i 22 kabler. Kabelinnfestingene kommer midt på stålkassen. På hver side av dem blir det ett kjørefelt og fortau. Total brulengde blir 259 meter. Det vil gå med 1 850 tonn stål til kassen og 850 tonn til tårnet.
På østsiden av brua blir det en 25 meter lang motvektskasse som kablene bli forankret i. Levering av kablene settes ut på egen entreprise.
Norges lengste myke hengebru
Oppdraget omfatter også 780 meter tilstøtende veger. Noe av dette er eksisterende veg som blir oppgradert. Det skal også anlegges 580 meter gang/sykkelveg og fortau.
Nye Tana bru er prosjektert av Vegdrektoratet. Den skal bygges ca. 100 meter sør for den gamle, som er den eneste brua over Tana på veldig mange mil.
Gammelbrua ble bygd i 1948. Det er en 220 meter lang myk hengebru med et hovedspenn på 194 meter. Siden Fyksesundbrua i Hardanger fikk påmontert fagverk i 1982 har Tana bru vært Norges lengste myke hengebru.
Ferdig 15.08.19
Når den nye Tana bru er ferdig i 15. august 2019, skal den gamle rives. Den jobben inngår i entreprisen.
De totale omkostningene i forbindelse med bygging av ny bru og riving av den gamle er beregnet til 578 milioner kroner.
Tettstedet ved Tana bru er sentret i kommunen med samme navn. Mange av innbyggerne her ser fram til at den nye brua blir ferdig. Det er ikke avsatt plass til myke trafikanter på den myke hengebrua. Å krysse den til fots på kjørebanen må være en ubehagelig opplevelse.