Den nye vegen skal erstatte den høyeste delen av nåværende E16. Etter omleggingen skal det bli lettere å holde E16 åpen om vinteren.
Ytterpunktene er Varpe bru i Vang kommune i Oppland og Smedalsosen i Lærdal kommune i Sogn og Fjordane. Kurvaturen på nåværende E16 tilfredsstiller ikke tidens krav. Den nye vegen vil derfor stort sett følge en ny trasé, men den kommer til å ligge nær den gamle. Flere steder vil ny og gammel trasé krysse hverandre. Ny vegbredde blir 8,5 meter, skuldre inkludert.
Tunnelen får profil T9,5. I følge Vegvesenets anslag vil det gå med ca. 46 000 bolter og ca. 80 000 kvm PE-skum til å sikre den. PE-skummet blir sikret mot brann med 18 500 kbm sprøytebetong.
Senker ikke vegen
Det østre tunnelinnslaget kommer ved Tyinkrysset Fjellstue hvor fylkesveg 53 tar av fra E16. Det vestre kommer midt mellom Nystuen og Thomaskirken. Det høyeste punktet på E16 vil ligge nesten like høyt som nå når tunnelen blir ferdig, men den fjerner en rasfarlig strekning fra europavegen.
Rundt 475 000 kbm vil bli sprengt ut fra tunnelen. Ytterligere 210 000 kbm vil bli sprengt fra vegtraséen i dagen. Likevel blir det et masseunderskudd. Det blir dekket av overskuddet fra strekningen Borlaug-Smedalsosen som er under anlegg.
Årsaken til det store behovet for sprengstein er at vegen skal løftes for å gjør det lettere å holde den åpen om vinteren. Til fyllingene vil det gå med 500 000 kbm på vestsiden av tunnelen og 280 000 kbm på østsiden. 230 000 kbm løsmasser skal fjernes fra traséen.
7 km sideveger
Til tross for at det knapt er fastboende på høyfjellet, skal det anlegges 7 km sideveger. Årsaken er de mange hyttene på Filefjell. Når hovedvegen blir lagt om, må man også legge om adkomstvegene. Noen steder blir det samleveg parallelt med E16.
Konstruksjoner blir det lite av. Fem bruer skal bygges, den lengste blir 27 meter lang. Det skal også støpes to kulverter med lengder på 15 og 20 meter og to tunnelportaler med en samlet lengde på 36 meter. 3 200 kbm betong vil gå med til konstruksjonene.
Den nye E16 mellom Varpe bru og Smedalsosen er prosjektert av Statens vegvesen. Den skal være ferdig innen utgangen av august 2017. De totale utgiftene til prosjektet er beregnet til 1,6 milliarder kroner.