DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Klart for ny stormfull sesong med «Vinterveiens helter»

Den internasjonale seersuksessen med norske bilbergere returnerer på skjermen når kulda setter inn og lunefulle kjøreforhold truer.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
2. okt. 2020 - 15:12

Sesong 5 av «Vinterveiens helter»  har premiere torsdag 8. oktober kl. 21.00 på National Geographic.

Når vinteren rammer Norge, forvandles mange norske veier til isglatte, lunefulle og livsfarlige ferdselsårer. Bilbergerne Thord Paulsen (fra Odda), Bjørn Lægreid (fra Eidfjord), Jo Roger og Ole Henrik Blengsli (fra Overhalla) er vinterveiens helter i National Geographics dokumentarserie produsert utelukkende fra Norge. Under ekstreme forhold og gjennom lange netter holder de fire heltene veiene åpne.

I løpet av året sesong må heltene ut på en rekke farlige og ofte stormfulle bergingsoppdrag. 23 av dem er ulykker med digre vogntog, 15 av disse har utenlandske registreringsskilt.

En person omkom da et vogntog veltet på E6 i Levanger i fjor.
Les også

Dødsulykke: Hadde ikke nødvendig sikkerhetsnivå

Høyere ulykkesrisiko for utenlandske vogntog

De ekstreme forholdene overrasker mange som ikke kjenner norske vinterveier. Dårlige og slitte dekk og manglende bruk av kjetting er ofte årsak til ulykker med vogntog.

Utenlandske tunge godsbiler har tre ganger så høy risiko for å bli involvert i eneulykker sammenliknet med norske tunge godsbiler viser en undersøkelse Transportøkonomisk institutt (TØI) utførte i 2016. I 2019 omtalte TØI rapporten som fortsatt aktuell.

– Myndighetene skjerpet vinterdekk-kravene i fjor, og innførte mulighet for å holde igjen vogntog ved grensen hvis de for eksempel har for dårlige dekk, forteller Bjørn Lægreid.

Daglig leder Carsten Lehbrink (til høyre) og hans kolleger i Qbee har jobbet med med i løsningen i sju år. Her sammen med Qbee-styreleder Fredrik Aronsen.
Les også

Strengere EU-krav kan hjelpe norske IT-gründere

Ekstreme vinterforhold overrasker

Tilfeldigheter kan ofte være det som hindrer alvorlig frontkollisjon og personskader. Kjøretøys plassering etter en ulykke kan også skape farlige situasjoner for trafikk som passerer ulykkesstedet. Mange bergingsoppdrag er derfor farlige.

– I årets serie er det flere eksempler på at én ulykke skaper kjeder av farlige hendelser, forteller produsent Anders Askestad i ITV Studios Norway.

 Vogntog passerer ofte ulykkessteder i høy fart, trafikanter i kø gjør farlige forbikjøringer, ambulanser og nødetater har vanskeligheter med å komme forbi og frem, og brøytebiler blir stående fast ved ulykkesstedet slik at veier forblir usaltede og speilglatte, forklarer han. 

Over 30 prosent av Finlands strømforsyning kommer fra kjernekraft. På bildet Olkiluoto som er et av Finlands to kjernekraftverk.
Les også

Rapport: Kjernekraft er trygt på nivå med sol- og vindkraft

Elsket av folket

I sesong 5 stormer det også for redningsmennene på det personlige plan. Jo Rogers sønn Ole Henrik på 23 år må ta ansvar for redningstjenesten når faren utsettes for en ulykke. Og Thord og Bjørn får testet vennskapet når de inngår et nytt samarbeid.

De modige heltene er populære også utenfor Norges grenser. Serien ble på kort tid en stor suksess og vises på TV i 74 land og på 30 ulike språk.

Her er en elsparkesykkel satt i brann, bildet er tatt av et overvåkningskamera montert inne i brancellen.
Les også

Plastspjeld kan gi store røykskader selv ved små branner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.