Klart for oppstart av 23 nye bomstasjoner rundt Sarpsborg og Fredrikstad

24. januar starter Østfold fylkeskommune opp til sammen 23 automatiserte bomportaler i Nedre Glomma. Inntektene skal finansiere nye samferdselsprosjekter for totalt 10,8 miliarder kroner.

I bypakkens første fase ble det oppført 6 bomportaler rundt Fredrikstad sentrum, og nå kommer 17 nye bomportaler, i området mellom byene og rundt Sarpsborg sentrum
I bypakkens første fase ble det oppført 6 bomportaler rundt Fredrikstad sentrum, og nå kommer 17 nye bomportaler, i området mellom byene og rundt Sarpsborg sentrum Foto: Viken fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. des. 2023 - 09:00

Bystyrene i Sarpsborg og Fredrikstad har vedtatt en felles bypakke for å finansiere nye samferdselsprosjekter, og fylkeskommunen har som veieier vært en aktiv del av dette samarbeidet.

Stortinget ga våren 2023 klarsignal for bypakkens fase to, der det kan bygges for et samlet beløp på 10,8 milliarder kroner (etter indeksregulering). Dette omfatter både bompenger og bidrag fra partene i samarbeidet.

– Bompengestart i Østfold og takstendringer i mange prosjekter gir seg utslag i bompengestatistikken, sier Svein Skovly i Fremtind Service. Dette skiltet varsler bilførere i Fredrikstad.
Les også

I den dyreste kommunen koster bompengene i snitt 824 kroner i måneden

Bompenger en viktig brikke

Viken fylkeskommune (fra årsskiftet Østfold) forteller i en pressemelding at det viktigste for finanseringen av de nye veiprosjektene er bompengene, og fra onsdag 24. januar starter innkrevingen i til sammen 23 automatiserte bomportaler i Nedre Glomma.

Der skal de stå og hente inn penger i totalt 15 år, fram til 2039, dersom ikke nedbetalingen går raskere enn planlagt.

I bypakkens første fase ble det oppført 6 bomportaler rundt Fredrikstad sentrum, og fra våren 2023 har fylkeskommunen oppført 17 nye bomportaler, i området mellom byene og rundt Sarpsborg sentrum (se kartet nedenfor). 

Her er de største prosjektene i bypakkens fase to:

•    Riksvei 22: Hafslund – Dondern
•    Fylkesvei 109: Råbekken - Torsbekkdalen
•    Fylkesvei 118: Ny bru over Glomma i Sarpsborg
•    Ny bru over Glomma i Fredrikstad
•    Mindre tiltak på kommunal og fylkeskommunal vei
•    Mindre tiltak på riksvei

Hydrovolt anlegg i Fredrikstad er et fellesforetak med kriserammede Northvolt. Hydro fortsetter som eier, men anser ikke lenger batterimaterialer som et strategisk vekstområde frem mot 2030.
Les også

Hydro dropper batterisatsing

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.