Bystyrene i Sarpsborg og Fredrikstad har vedtatt en felles bypakke for å finansiere nye samferdselsprosjekter, og fylkeskommunen har som veieier vært en aktiv del av dette samarbeidet.
Stortinget ga våren 2023 klarsignal for bypakkens fase to, der det kan bygges for et samlet beløp på 10,8 milliarder kroner (etter indeksregulering). Dette omfatter både bompenger og bidrag fra partene i samarbeidet.
I den dyreste kommunen koster bompengene i snitt 824 kroner i måneden
Bompenger en viktig brikke
Viken fylkeskommune (fra årsskiftet Østfold) forteller i en pressemelding at det viktigste for finanseringen av de nye veiprosjektene er bompengene, og fra onsdag 24. januar starter innkrevingen i til sammen 23 automatiserte bomportaler i Nedre Glomma.
Der skal de stå og hente inn penger i totalt 15 år, fram til 2039, dersom ikke nedbetalingen går raskere enn planlagt.
I bypakkens første fase ble det oppført 6 bomportaler rundt Fredrikstad sentrum, og fra våren 2023 har fylkeskommunen oppført 17 nye bomportaler, i området mellom byene og rundt Sarpsborg sentrum (se kartet nedenfor).
Her er de største prosjektene i bypakkens fase to:
• Riksvei 22: Hafslund – Dondern
• Fylkesvei 109: Råbekken - Torsbekkdalen
• Fylkesvei 118: Ny bru over Glomma i Sarpsborg
• Ny bru over Glomma i Fredrikstad
• Mindre tiltak på kommunal og fylkeskommunal vei
• Mindre tiltak på riksvei
Hydro dropper batterisatsing