Ekstern kvalitetssikring (KS2) er nå ferdigstilt. Statens vegvesen har satt en styringsramme på 816 millioner 2018-kroner, med en kostnadsramme på 898 millioner kroner. Regjeringen gir nå grønt lys for prosjektet.
Nord-Norge er blant de to regionene hvor Statens vegvesen skal investere mest penger i 2018. I tillegg kommer omfattende satsing på vedlikehold av eksisterende veinett. Bygging av E69 Skarvbergtunnelen er et viktig prosjekt som bekrefter satsingen i nord. Veistrekningen er skredutsatt og tunnelen tilfredsstiller ikke kravene i tunnelsikkerhetsforskriften. Prosjektet omfatter 6,8 kilometer ny vei, der den nye Skarvbergtunnelen blir på om lag 3,5 kilometer, sier samferdselsministeren.
- Regjeringen satser kraftig på å gjøre veiene i Norge sikre. Nå er det klart for oppstart av E69 Skarvbergtunnelen. Folk i Finnmark og turister på vei til Nordkapp har ventet på dette lenge. Med finansieringsopplegget klart og 70 millioner kroner allerede bevilget til prosjektet, vil oppstart for utbygging skje allerede i løpet av året, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.