I dag er det vekselsvis to og tre felt på strekningen, som har en lengde på 23 km.
Nye Veier er byggherre for utvidelsen. Til forskjell fra andre totalentrepriser skal den som får kontrakten også lage reguleringsplan. Det skjer i samarbeid med byggherren.
Alle som melder sin interesse kan søke om å bli prekvalifisert. De får grunnlaget 15. desember. Fristen for å søke går ut rundt månedsskiftet januar/februar. Noen uker senere vil 3-5 entreprenører være prekvalifisert. De vil få 8-10 uker til å regne på oppdraget. Anlegget skal være ferdig i 2024, i følge framdriftsplanen.
- Vi ønsker mest mulig konkurranse. Dette er et krevende oppdrag, og hvis vi får fem som er kvalifisert, så er det veldig bra, sier prosjektdirektør for Trøndelag i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan.
- Vil ny E6 følge traséen til den gamle?
- Nei, nåværende E6 er dimensjonert for 90 km/t. Den nye får en fartsgrense på 110 km/t. Det betyr at flere kurver må rettes.
- Hva med traséene i tunnelene?
- De holder mål. Vi sprenger et nytt parallelt løp langs alle tre tunnelene og oppgraderer de gamle løpene. Ved Hommelvik må vi antagelig sprenge en ny to-løps tunnel med en lengde på 880 meter, sier Vatnan.
I dag er det tre tunneler mellom Ranheim og Værnes, den 1 630 meter lange Væretunnelen, den 1 760 meter lange Stavsjøfjelltunnelen og den 3 920 meter lange Helltunnelen.