Det er en formidabel jobb Vegvesenet vil ha utført. Den omfatter blant annet levering og montering av 468 km (!) kabler og 3 900 lysarmaturer. Prisen blir deretter. I følge Vegvesenets overslag vil jobben komme på mellom 270 og 340 millioner kroner.
Eiganestunnelen blir 2,4 km lang. Den inngår i ny E39 utenom Stavanger sentrum. Hundvågtunnelen blir 5,6 km lang. Den skal føre riksveg 13 under sjøen til øya den er oppkalt etter. Sammen med den 14,3 km lange Ryfylketunnelen utgjør den Ryfast (Ryfylkes fastlandsforbindelse).
Ryfast og Eiganestunnelen er ett prosjekt. Lars Martin Rage som er byggeleder for elektro i prosjektet, undestreker at hensikten med prekvalifiseringen ikke er å begrense antall anbydere.
- De som vil regne på jobben må dokumentere at de har erfaring og økonomi til å håndtere en så stor jobb. Alle som blir godkjent, kan regne på jobben.
- Vi hadde samme prosedyre da elektrojobben i Ryfylketunnelen ble utlyst. 15 elektroentreprenører søkte om prekvalifisering, 9 av dem ble godkjent og 8 ga pris, sier Lars Martin Rage.
Vegvesenet regner med at elektrojobben vil bli utlyst før sommerferien.