En lang og kronglete prosess ligger bak reguleringsplanen. I februar kunne kommunestyret i Granvin gjøre et endelig vedtak - så det ut til. Slik gikk det ikke. En grunneier klaget på vedtaket, og saken måtte opp til ny behandling, først av kommunen, senere av fylket. I slutten av mai bestemte fylkesmannen at klagen ikke skulle tas til følge.
Strekningen som blir rassikret inngår i fylkesveg 7 langs Granvinsfjorden i Hardanger. Ytterpunktene er Folkedal i sørvest og Salbuvik i nordøst. Mellom dem skal det drives en 1 360 meter lang tunnel under Haukanesberget. I tilknytning til tunnelen blir 965 meter av fylkesveg 7 lagt om eller oppgradert.
Hyppige steinsprang
Vegstrekningen som blir erstattet med tunnelen, er en av de mest rasutsatte i Hordaland. Her har det falt snø, is og jord ned på kjørebanen, men det er stein som er den største trusselen. Det går steinsprang jevnt og trutt, og asfalten er tydelig preget av hard medfart.
Selv om reguleringsplanen er ferdig, er ikke planleggingen over. Byggeplanen gjenstår. Oppdraget er derfor en totalentreprise, den som får kontrakten på anleggsarbeidet, skal også lage byggeplanen. Reguleringsplanen er lagd av Statens vegvesen.
Tillatt å gå
Støp av portaler inngår i oppdraget. Det gjør også elektro- og sikkerhetsutrustning i tunnelen og veglys i dagen. I tunnelen blir det nødstasjoner for hver 125. meter og to havarinisjer.
Tunnelen får profil T 9,5. Det store profilet skyldes at vegen rundt tunnelen regnes som så rasfarlig at Vegvesenet vil gi fotgjengere og syklister et alternativ. Det blir derfor tillatt å ta seg gjennom tunnelen for egen kraft. Dermed må profilet bli større enn den motoriserte trafikken tilsier, og belysningen inne i tunnelen blir bedre.
Hele prosjektet finansieres med statlige rassikringsmidler. Innen 16. desember 2015 skal fylkesveg 7 være sikret.