Fannefjordtunnelen er 2 745 meter lang. Den går mellom fastlandet og Bolsøya under fjorden den er oppkalt etter. Den var en gang en del av prosjektet Skålavegen, som erstattet to fergesamband da det ble fullført i mai 1991. Nå er tunnelen en del av fylkesveg 64.
Siden 1991 har kravene til utrustning i tunneler blitt vesentlig skjerpet. Som en følge av det blir hele Fannefjordtunnelen fornyet. Det eneste som ikke berøres av oppgraderingen, er drens- og pumpeanlegget.
En av oppgavene som inngår i entreprisen er å demontere 22 800 kvm gammel vann- og frostsikring og montere 46 000 kvm ny. Den nye skal dekkes med 8 mm sprøytebetong.
Videre skal 50 000 kvm renskes, det skal settes inn 4 900 fjellbolter og bores 306 meter injeksjons- og konturhull.
10 nye vifter skal monteres, i tillegg til 5 fordelings- og styringstavler, 18 nye nødstasjoner, 650 nye lysarmaturer, 102 ledelysarmaturer, 6 vindmålere, 3 km kabelbruer, 3 km fiberkabler og 52 kameraer for videoovervåking.
Det skal også bygges 4 nye tekniske bygg, og det skal sprenges to havarinisjer og en snunisje. I forbindelse med dette skal det sprenges 7 880 kbm.
Arbeidet må utføres om kveldene og nettene. Tunnelen vil være stengt mellom kl. 18 og 6 alle netter unntatt natt til søndag.
Oppgraderingen av Fannefjordtunnelen har en kostnadsramme på 199 millioner kroner. Jobben blir fullført høsten neste år.