Natt til 5. mars i år falt et 200 kg tungt flak med sprøytebetong ned i kjørebanen i Nestunnelen. Til alt hell ble ingen kjøretøyer truffet av raset. Inspeksjonene som fulgte førte til at tunnelen ble stengt for all trafikk fra og med 25. mars.
Nestunnelen inngår i E 16 mellom Oslo og Hønefoss. Den er 1 276 meter lang. Profilet er T 9. Som mange andre tunneler er den beskyttet mot vann og frost med PE-skum.
Den ble åpnet for trafikk i desember 1988. Før den tid ble ikke PE-skum i tunneler sikret mot brann. Nestunnelen er en av de to første tunneler i Norge hvor det ble gjort. I disse tunnelene ble det lagt et 2 cm tynt lag med fiberarmert sprøytebetong på PE-skummet.
Rustne fibre
Dette viste seg å være en uheldig løsning. Etter 23 år hadde sprøytebetongen forvitret og stålfibrene rustet. Et nytt lag med sprøytebetong som ble lagt oppå det gamle i 2002 mistet derfor også heften mot PE-skummet.
Frostsprenging i hengen i overgangen mellom beskyttet og ubeskyttet fjelloverflate var den utløsende årsaken til det som skjedde natt til 5. mars. Etter å ha vurdert situasjonen, bestemte Vegvesenet seg for full rehabilitering av Nestunnelen. Alle gamle installasjoner i tunnelen skal fjernes og erstattes med nye. Det eneste som skal stå igjen når rivingen er fullført, er opphengsbolter for kabelbru i taket.
Alt skal vekk
Riveentreprisen omfatter riving og fjerning av ca. 20 000 kvm PE-skum, alle tekniske installasjoner i tunnelen og to tekniske bygg oppført i blokker av lettklinker. Oppdraget omfatter også arbeidsrensk og eventuelt arbeidssikring av partier med tidligere permanent sikret fjelloverflate.
Jobben skal være gjort innen 26. mars neste 2012. Innen 1. desember samme år skal Nestunnelen være ferdig oppgradert. Tunnelen vil da være forberedt for to løp i framtida.