NYHETER

Klart for Sandsfjordbrua

Bygging av brua over Sandsfjorden i Rogaland er sendt ut på anbud. Fristen er satt til 6. mai. Innen den datoen må entreprenørene finne ut hva de vil ha for å bygge en av verdens lengste fritt-frambyggbruer.

Sandsfjordbrua får et hovedspenn på 290 - 11 meter kortere enn verdens lengste fritt-frambyggspenn. Anbudsfristen går ut 6. mai. (Ill.: Statens vegvesen)
Sandsfjordbrua får et hovedspenn på 290 - 11 meter kortere enn verdens lengste fritt-frambyggspenn. Anbudsfristen går ut 6. mai. (Ill.: Statens vegvesen)
14. mars 2013 - 21:48

Sandsfjordbrua får et 290 meter langt hovedspenn. Det er bare 11 meter kortere enn hovedspennet på Stolmabrua i Hordaland, som er det lengste fritt-frambyggspenn i verden.

Brua får en totallengde på 580 meter. Øst for hovedspennet blir det et 102 meter langt sidespenn. På vestsiden blir det to spenn, et på 155 meter og på 33 meter. Alle fundamentene skal stå på land.

Seilingshøyden under hovedspennet blir 65 meter. Det er det høyeste i Norge. Under Askøybrua er det en seilingshøyde på 62 meter.

Overbygningen har en høyde på 14 meter ved pilarene. Midt i hovedspennet er den 3,5 meter høy.

8 800 kbm normalbetong, 3 500 kbm lettbetong og 2 400 armering vil gå med til bygging av brua.

Anbudsbefaringen finner sted 4. april.

Sandsfjordbrua skal erstatte fergesambandet Sand-Ropeid på fylkesveg 46. Innen 1. oktober 2015 må brua være ferdig.

Tilstøtende veger ble sendt ut som egen entreprise i fjor. Oppdraget omfattet til sammen 5 km veg og like mange tunneler. Øst for brua blir det tre tunneler med lengder på 200, 170 og 320 meter, vest for brua blir det en 395 og en 350 meter lang tunnel.

Oppdraget gikk til Kruse Smith. Kontraktsummen var 206 millioner kroner.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.