De tre er Ellingsøy-, Valderøy- og Godøytunnelen. De to første knytter øyene de er oppkalt etter pluss øya Vigra til fastlandet. Da de ble åpnet i 1987, var det bare en undersjøisk vegtunnel i Norge - Vardøtunnelen som ble åpnet i 1983.
Godøytunnelen ble åpnet i 1989. Den knytter Godøya til Giske, som har bruforbinelse til Valderøya.
Bare om kvelden og natten
Arbeidet i Ellingsøy- og Valderøytunnelen skal bare forgå om kvelden og natten. Entreprenøren kan jobbe mellom kl. 20 og kl. 06. Da blir trafikken avviklet med kolonnekjøring. Mellom kl. 20 og 24 og kl. 04.45 og kl. 06 blir det hyppige kolonner. Mellom kl. 24 og kl, 04.45 blir det bare en kolonne i timen, bortsett fra i en periode på fire måneder når tunnelene blir helt stengt disse timene.
I Godøytunnelen er trafikken mye mindre. Her kan entreprenøren jobbe hele døgnet med et antall kolonner pr. time som varierer i løpet av døgnet. Om natten blir det svært få, bortsett fra natten mellom lørdag og søndag da tunnelen blir åpen.
For fotgjengere blir det også satt opp hurtigbåt med busskorrespondanse. Båten vil gå nesten hele døgnet.
Arbeid i 20 måneder
Vegvesenet regner med anleggstart i oktober eller november. Anleggstiden blir 20 måender.
I de tre tunnelene skal det sprenges 10 nye nisjer for havarilommer og tekniske rom, til sammen 39 700 kbm. Det skal monteres 13 290 meter kabelbruer, 126 nye vifter, 111 nødstasjoner, 119 videokameraer og 245 skilt.
Når man først er i gang skal det også utøfres et omfattende arbeid med bergsikring og vann- og frostsikring. 8 900 fjellbolter skal settes inn i de tre tunnelene, og 36 000 kvm gammelt platehvelv skal demonteres og erstattes av 83 000 kvm nytt hvelv.