Bare 13 prosent av bedriftene svarer at klimautfordringen ikke er viktig i deres strategiplanlegging.
Det viser en ny undersøkelse som ukebrevet og tenketanken Mandag Morgen har utført i samarbeid med Miljøverndepartementet.
Norden i særstilling
90 prosent av dem som ble spurt, mener at næringslivet i Norden har spesielt gode forutsetninger for å bli ledende på klimavennlige løsninger og teknologi for verdensmarkedet.
– Dette er en offensiv holdning. Det støtter mitt ønske om at Norge skal bidra sterkt til utvikling av ny, miljøvennlig teknologi, sier miljøvernminister Erik Solheim (SV).
Kilmaskifte
Terje Osmundsen i Mandag Morgen mener undersøkelsen viser at det er et klimaskifte på gang blant norske bedrifter.
– Flertallet har nå innsett at markedene for klimavennlige produkter og tjenester vil vokse enormt i årene framover, i alle bransjer. Bare innen miljø- og energiteknologi anslår OECD et marked på 6000 milliarder kroner innen 2010. Norske bedrifter kan oppnå gevinster både for klimaet og for virksomheten ved å satse på dette, sier Osmundsen.
Undersøkelsen viser at mer enn 80 prosent av bedriftene er enige i at Norden bør være en foregangsregion med progressiv klimapolitikk.
Politiske krav og kresne kunder er viktige drivkrefter for bedriftenes klimainnsats, er blant funnene i undersøkelsen.
Flere funn:
- Bedrifter som har en klimastrategi med reduksjonsmål oppgir energieffektivisering, miljøvennlig brensel og transport med lavere utslipp som de vanligste tiltakene.
- De viktigste drivkreftene for investering i tiltak som reduserer utslippene er omdømme hos kunder og krav fra myndighetene.
- 76 prosent tror klimaspørsmål blir viktigere de neste 3 årene.
- 35 prosent er positive til såkalt klimamerking av produkter.
- 59 prosent tror kvoteprisen på CO 2 vil stige de neste fem årene.
- 16 prosent sier at prisen er meget viktig for å investere i tiltak som kutter utslipp.
- 71 prosent tror kostnaden på strøm vil stige de neste fem årene.