Luftfarten skal innlemmes i klimakvotesystemet fra 2012. Derfor skal 2010 brukes til å beregne hvor stor passasjertrafikken er, og følgelig hvor mange gratiskvoter flyselskapene skal få i perioden 2013-2020.
Jo flere som flyr, jo flere klimakvoter får selskapene gratis.
Billigbilletter
Det vil føre til at utslippene fra luftfarten vil øke i 2010, mener forsker Knut Einar Rosendahl ved Statistisk sentralbyrå (SSB).
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Jeg blir ikke overrasket om det blir mange billige flybilletter neste år, sier han til Dagsavisen.
Liten karbonlekkasje
Gratiskvotene er lagt inn i kvotesystemet for at ikke industrien flytter til land med færre begrensninger. Det gjelder ikke for luftfarten, mener Rosendahl.
– For flytrafikken er det liten risiko for dette. Folk begynner ikke å fly til andre land bare fordi det blir dyrere å fly i Europa, sier han.
Flyr ikke med tap
Miljødirektør Niels Eirik Nertun i SAS sier 2010 blir viktig for å få vite eksakt hvor stor del av kaka som blir gratiskvoter.
Men han tviler på at selskapet kommer til å tilby flere billigbilletter.
– Det er ingen som flyr passasjerer med tap fordi de spekulerer for å få tildelt kvoter. Så steinhard er denne businessen, sier Nertun.