Fra 29. mars 2020 reduserer KLM daglige flygninger mellom Amsterdam og Brussel fra fem til fire.
I stedet skal KLM erstatte en av sine daglige turer mellom Brussel lufthavn og Schiphol med plasser ombord på Thalys' høyhastighetstog.
– En del av KLMs bærekraftstrategi er å redusere antallet kortidsflygninger, skriver selskapet i en pressemelding i anledning av at Air France-KLM er kåret til verdens mest bærekraftige flyselskap, ifølge Dow Jones Sustainability Index (DJSI).
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Fra Schiphol lufthavn til stasjonen Brussel Midi tar togturen cirka 1 time og 32 minutter. Her brukes Alstom-produserte PBKA-sett, basert på TGV.
Flyturen tar under en time, noe mindre i effektiv flytid, men her må som kjent tida som brukes i sikkerhetskontrollen legges til. Fra Amsterdam til Paris bruker Thalys 3 timer og 17 minutter.
![Et av KLMs Boeing 787-10 på Schiphol. På ruta mellom Amsterdam og Brussel bruker de imidlertid gjerne Embraer 190. <i>Foto: KLM</i>](https://images.gfx.no/290x/2473/2473563/Boeing%2520787_10%2520with%2520100%2520logo.jpg)
KLM har toppet DJSI-lista siden 1999.
– Vi forsøker stadig å utfordre både oss selv og bransjen, og plasseringen er et resultat av flere betydningsfulle tiltak, sier Paul Terstegge, direktør for Air France-KLM i Norden, i pressemeldinga.
Beslutningen om å redusere antall flyreiser på ruten Brussel-Schiphol, i kombinasjon med det forbedrede Air&Rail-produktet ombord Thalys, er ett ytterligere bevis på flyselskapets arbeid for en bærekraftig fremtid for flyindustrien, skriver selskapet.
![De neste årene vil det komme på markedet en type hybridfly som kombinerer batterier med tradisjonelt drivstoff eller SAF (bærekraftig flydrivstoff).](https://images.gfx.no/130x87/2831/2831827/DSC00520.jpg)
Hydrogen kan bli den nye oljen i luftfartsindustrien