Knallhard kamp om autonomi-tronen: Hevder Finland har overtak på Norge
Norge har nå fått sitt tredje testområde for autonome skip. Finland hevder de leder kampen om autonomi, men de har bare ett område, og det er ennå ikke åpnet.
Hortenbassenget er offisiell testarene for autonome fartøy. Det skjedde torsdag 6. desember 2017 med demonstrasjon av FFI-fartøyet Odin og modell av MV Yara Birkeland.
Rolls-Royce-illustrasjon for sine konsepter for autonome skip.Bilde: Kongsberg Maritime
Autonome skip - kontrollrom på land.Bilde: Rolls-Royce/VTT
Illustrasjon fra Munin-prosjektet for autonome skip i regi av EU. NFAS-leder Ørnulf Rødseth jobbet med prosjektet i mange år.Bilde: Munin-prosjektet.
DNV GL-konsept for autonomt, elektrism skip.Bilde: DNV GL
Kartet viser hvor det autonome skipet MV "Yara Birkeland" skal seile, fra Herøya til Brevik og Larvik containerterminaler.Bilde: Kjersti Magnussen/Google Maps
De tre første prosjektene med autonome skip i Trondheimsfjorden (Autonomous Ship Transport at Trondheimsfjorden – ASTAT) er på 80-90 kilometer. I 6 knop kan distanse gjøres på ca. 8 timer. Gul rute: Lokal transportrute mellom Jøssna terminal og Orkanger og Trondheim. Blå rute: Tømmer fra Orkanger til Skogn. Oransje rute: Pukk og stein fra Verrabotn til Trondheim.Bilde: Kjersti Magnussen/Google Maps
Kart over Storfjorden og utplassering av sensorer og instrumenter. Fra og med 29. september 2017 er området gjennom en avtale mellom Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og GCE Blue Maritime godkjent testarena for autonome fartøy.Bilde: GCE Blue Maritime
Seilbåten Autonomus er her i aksjon i havnebassenget i Horten, der VM ble arrangert 4.-8. september 2017.Bilde: HSN
Modelltesting av Yara Birkeland i havbassenget til Sintef Ocean i Trondheim.Foto: Tore Stensvold
Yara Birkeland skal seile mellom Herøya ved Porsgrunn og Brevik terminal (7 NM) og Larvik (30 NM).Bilde: Yara/Kongsberg Maritime
Odin er programmert til å kartlegge havbunnen på jakt etter miner. Den legger selv opp ruten. Et objekt, en hindring, er plassert ut. Ved hjelp av antikollisjonssystem som tolker informasjon fra radar og lidar, oppdages det og fartøyet styrer rundt. Bunnkartleggingen avbrytes ikke.Bilde: Tore Stensvold