Slepet av KNM Helge Ingstad har gått raskere enn ventet. Fregatten er nå framme ved Hanøytangen på vestsiden av Askøy, hvor fartøyet skal heves og dreneres, mer i ly for vær og vind enn der hevingen startet.
Fregatten var allerede blitt hevet cirka 1,5 meter i vannet ved hjelp av lensing og drenering på havaristedet onsdag.
Vel framme ved havna på Hanøytangen skal arbeidet med å heve og drenere fregatten fortsette.
– Her vil de gå aktivt i gang med vanndreneringen med lensepumper. Dette arbeidet begynte på havaristedet, og gjenopptas på Hanøytangen. Det er samme aksjon, bare nytt sted, sier Sandberg.
Slepingen startet onsdag kveld. Forsvaret meldte at det kunne ta opptil 24 timer å slepe fregatten Helge Ingstad fra havaristedet i Hjeltefjorden til Hanøytangen ca 30 kilometer søsrøst for havaristedet, men arbeidet har altså gått raskere enn ventet.
- Direkte døgnet rundt: Følg hevingen av Helge Ingstad her
Besetningen deltar
Deler av mannskapet som var om bord under kollisjonen i Hjeltefjorden 8. november, bidrar i arbeidet med å tømme fregatten for vann.
– Det er de som kjenner fartøyet best. De har med seg lensepumper. Dette er kjente oppgaver som de har øvd på, sier Sandberg.
Rundt 120 besetningsmedlemmer skal delta i dette arbeidet. Vanndreneringen vil ta mellom to og tre døgn, ifølge Bergens Tidende.
- Måtte sikre miljøet: Slik har slepet foregått
Kritiske værforhold
Når fregatten er hevet og vannet er drenert, skal fartøyet plasseres på en lekter. Sandberg betegner dette som en kritisk fase i aksjonen.
– Det er ventet vind i området i helgen. Det er kritisk når fregatten skal settes på lekteren. Vind kan gjøre at tungt utstyr kan slenge rundt, noe som utgjør en stor fare, sier Sandberg til NTB.
Arbeidet med heve fregatten opp på lekteren avhenger dermed av at værforholdene tillater det.
– Vi setter sikkerheten til personellet først og monitorerer været kontinuerlig. Vi har egen meteorolog som gir kontinuerlige oppdateringer, sier hun.
Sandberg regner med at fregatten er på plass på Haakonsvern innen søndag.
Flyttet på grunn av vær
BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av selve hevingsoperasjonen, og Forsvarsmateriell besluttet onsdag å endre stedet for hevingen.
Det var ventet store dønninger på havaristedet, som gjorde den opprinnelige hevingsplanen for risikabel.
- Anses som et mulig åsted: Sjøforsvaret gir politiet videoer fra Helge Ingstad