Ti dager etter at det ble meldt at logistikkskipet KNM Maud lå til kai i England med tekniske problemer, skal fartøyet være i god nok stand til å gjenoppta sitt oppdrag for Natos stående maritime styrke, SNMG1.
– Etter en periode med tekniske utbedringer og tester har KNM Maud nå satt kurs for å gjenforenes med den maritime Nato-styrken, melder Forsvaret i ei pressemelding.
Nødvendig avbrudd
«Maud» seilte ut fra Haakonsvern i starten av september, men 1. november kom det fram at skipet hadde vært nødt til å avbryte oppdraget og lå til kai i Portsmouth.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ifølge Forsvaret skyldtes dette ustabilitet med det skipstekniske systemet IPMS (Integrated Platform Management System), som tilrettelegger automasjon, kontroll og monitorering av fartøyets utstyr.
– Driftsavbruddet var nødvendig av hensyn til sikker drift. Besetningen, Forsvarsmateriell og den britiske IPMS-leverandøren har jobbet intensivt et par uker, og vi har nå et tilstrekkelig grunnlag for sikker drift av farøyet og gjenopptar derfor operasjonen, uttaler flaggkommandør Trond Gimmingsrud, sjef for Marinen, i pressemeldinga.
Der kommer det også fram at det fortsatt gjenstår utbedringer av systemet som FMA vil følge opp, men at dette arbeidet kan gjennomføres senere.
![KNM Maud forsyner KNM Fridtjof Nansen med drivstoff under en øvelse i februar. Nå blir logistikkfartøyet «fleet oiler» for SNMG1.](https://images.gfx.no/130x87/2695/2695056/DJI_0427.jpg)
Friskmeldte «Maud» skal være drivstoffstasjon for Nato-styrke
Drivstofforsyning
KNM Mauds rolle i SNMG1 er som såkalt «fleet oiler» – å forsyne den kanadiske fregatten HMCS Fredericton, den nederlandske fregatten Zr.Ms. Van Amstel og den portugisiske fregatten NRP Corte-Real med drivstoff.
Skipet, som etter kontrakten skulle vært levert for over fem år siden, har hatt en svært problematisk innfasing.
I februar i år ble imidlertid en viktig milepæl passert da skipet for første gang gjennomførte en såkalt RAS-operasjon i forbindelse med øvelsen TG-21-1, det som betegnes som «Replenishment at Sea», altså etterforsyning på åpent hav under fart.
Opprinnelig var planen at siste etappe mot klarering for operasjoner skulle skje ved å gjennomføre såkalt «Fleet Operational Sea Training» (FOST) hos britiske Royal Navy i vår/sommer, men dette ble det ikke tid til.
I stedet er det gjennomført en sikkerhetsmønstring i egen regi, av Sjøforsvarets våpenskole KNM Tordenskjold, fikk Teknisk Ukeblad opplyst fra Sjøforsvaret i september.
![KNM Maud gjennomførte den første operative RAS-operasjonen med KNM Fridtjof Nansen tirsdag ettermiddag.](https://images.gfx.no/130x87/2651/2651507/Magnus_Horne_162404%2520-%25204875--4.jpg)
Slik foregår det når KNM Maud endelig gjør det hun kan best