TEL AVIV, Israel: Det israelske selskapet Elbit systems har utviklet et antimissilsystem for sivilt bruk.
Ønsker beskyttelse
Det er av frykt for et ukjent antall bakke-til-luft missiler, såkalte manpads, på avveie, at Elbit Systems Electro Optics (El-Op) har utviklet et antimissil-system som i første omgang skal brukes på israelske passasjerfly.
Utviklingen av systemet skjøt fart etter at en gruppe fra al-Qaida avfyrte to Sovjetisk designede SA-7- missiler mot et Israelsk Boeing 757 passasjerfly som tok av fra Mombasa i Kenya med 250 ferieturister om bord.
– Jeg ønsker selv at flyet jeg sitter på med skal ha installert et antimissilsystem mot varmesøkende bakke-til-luft-missiler når det flyr over utsatte områder, sier systemingeniør Leora Topaz.
– Man kan aldri vite helt nøyaktig hvilke områder som kan være utsatte, sier hun.
Nå ønsker det israelske selskapet å beskytte passasjerfly over hele verden.
Les også: Utvikler containere til F-35-missil
Våpentrussel
Flere varmesøkende bakke-til-luft- missiler er i dag lett tilgjengelige på det svarte våpenmarkedet. De er relativt billige å anskaffe, og enkle å gjemme unna og transportere. Det er også store variasjoner i antall bortkomne missiler, og problemet er økende.
I følge tall fra amerikanske myndigheter antar man at hele 150.000 bakke-til-luft missiler besittes av ikke-statlige, bevæpnede grupper verden over.
Militærbasert teknologi
Antimissil-systemet bygger på en militær infrarød mottiltaksteknologi, som har hindret varmesøkende bakke-til-luft missiler å treffe fly og helikoptre.
Missilet detekteres ved hjelp av infrarøde sensorer, og retter en laserstråle mot missilet slik at det endrer retning og sporer vekk fra luftfartøyet.
Systemet er basert på den militærutviklede DIRCM (Directional Infra-Red Counter Measures)–teknologien, som nå er kommersialisert i form av systemet C-MUSIC (Commercial-Multi Spectral Infrared Countermeasure).
Det israelsk-utviklede forsvarssystemet anses for å være et av verdens mest avanserte i sitt slag, og kan, i følge El-Op, operere uten restriksjoner fra samtlige luftfartsrom over hele verden.
Les også: Norge kan ha 20 års forsprang med dette missilet
SAS følger med
Norske selskaper som SAS og Norwegian har tidligere hatt interne diskusjoner angående problemstillingen rundt overflyvning av risikoområder, og særlig er dette tidligere bitt diskutert i forbindelse med 9/11 og overflygning av Afghanistan.
SAS har imidlertid en holdning i dag om at luftveier, innflygningsveier og flyplasser som er åpne for sivil luftfart skal betraktes som sikre å trafikkere. De har så langt ikke planlagt å gå til innkjøp av antimissilteknologien.
– Vi har ikke planer om å installere anti-missil-systemer på flyene våre, men vi følger nøye med på utviklingen, sier informasjonskonsulent Monica Hovland i SAS.
SAS’ sikkerhetsavdeling samler kontinuerlig inn informasjon fra ulike kilder for å kunne utføre en samlet bedømming av overflyvningsrisiko. For øyeblikket sier også SAS at de i dag avstår fra å trafikkere visse områder som følge av en forsterket oppfattet risiko, som for eksempel Kabul og Sudan.
Kan bli aktuelt
Norwegian vurderer også områdene de trafikkerer som lavrisiko-områder, men sier at det kan tenkes at de vil vurdere å installere antimissil-system på sine fly i fremtiden.
– Urolige situasjoner i Midt-Østen eller andre steder kan aktualisere dette, sier Norwegians’ pressetalskvinne Åsa Larsson.
Selv har Israelske transportmyndigheter bestemt at systemet fra El-Op skal installeres som beskyttelse på en mengde sivile fly i den israelske kommersielle luftflåten.
Produktet kan installeres på et bredt spekter av kommersielle fly, inkludert blant annet Boeing 707, 757 og 737. Det kan også installeres på helikpterklassene UH-60, EH-101 og Mi-17.
Les også:
Her smeller Norges nye supervåpen