I november åpner etter planen de siste 32 kilometerne med ny firefelts motorvei som er en del av Statens vegvesens omfattende utbedring av E6 gjennom Østfold.
Rekker de det, er hele strekningen ferdigstilt på under to år.
Det tok fire år å bli ferdig med de nærmere 30 kilometerne av nye E6 som allerede er åpnet.
Kritisk linje
– Vi er for så vidt i rute, men det drar seg til mot slutten. Framdriftsplanen sier vi skal være ferdige innen utgangen av november, men vi har et par aktiviteter på kritisk linje, sier prosjektleder Erik Gressløs i Statens vegvesen.
Den første kritiske delen er Eidet tunnel. Her har de bygget en ny tunnel ved siden av den gamle, og må derfor sette inn tiltak i den gamle tunnelen.
Omfattende sikringsarbeid
– Omfanget av denne jobben har blitt mye større enn først planlagt. På grunn av nye retningslinjer etter raset i Hanekleivtunnelen må vi ettersikre mer, og det vil vi få gjort nå når vi likevel skal jobbe i tunnelen. Det blir snakk om mye bolting, og full utstøping enkelte steder hvor det er dårlig fjell, sier Gressløs.
All trafikk skal derfor settes over i den nye Eidet-tunnelen før sommerferien, og planen er at Veidekke skal starte ettersikringsarbeidet i juli. Det er en kontrakt verdt 20 millioner kroner.
Når ettersikringen er ferdig og trafikken på nytt kan gå gjennom den gamle tunnelen, vil denne ta toveis trafikk sørver. Det nye 2-felts tunnelløpet vil bli brukt av den nordgående trafikken mot Oslo.
Sjekker 30 år gammel bru
Kritisk er det også for Sandesund bru. Her er det bygd en ny 2-felts bru ved siden av den gamle, og når trafikken settes over på denne 16. mai, da starter det omfattende arbeidet med rehabilitering av den gamle Sandesundbrua.
– Det er en aktivitet vi hele tiden har visst vil være kritisk. Brua er 30 år gammel, og selv om bruas tilstand er registrert kan vi ikke vite sikkert hvordan det står til med den uten å fjerne all asfalt og studere konstruksjonen nærmere, sier Gressløs.
Allerede mandag 19. mai starter de derfor med å ta av kantdragere, sette opp nye rekkverk og frese bort asfalten. Arbeidet utføres av det tyske entreprenørfirmaet Bilfinger Berger.
– Vi er fullt klar over at det å rive opp gamle saker kan føre til kritiske tilstander, men nå har vi et halvt år på oss, så vi tror og håper vi skal rekke å bli ferdige i november, sier Gressløs.
Sparer tid og liv
Andre deler av nye E6 går det derimot mye raskere med. Allerede før sommerferien har vegvesenet tenkt å åpne tre delstrekninger: Fire kilometer mellom Slang og Ingedal, sju kilometer mellom Solberg og Årum, og fem kilometer mellom Alvim og Kalnes.
Østlandets hovedåre til Sverige vil etter ferdigstillingen ikke lenger være en blanding av 2- og 3-felts vei, med en breddevariasjon på 2-feltsveien fra 10 til 13 meter. Hele strekningen får fire felt, noe som ikke minst vil bli en stor forbedring for de problematiske områdene fra Svinesund og nordover, og fra Patterud til Årvoll ved Moss. Tidsbesparelsen blir også betydelig, uten at vegvesenet vil si hvor mye du faktisk sparer. Og best av alt: Det er forventet at antall dødsulykker i året vil krype ned mot null.
– På 90-tallet hadde strekningen 8-10 dødsulykker årlig. Fra 2000 og frem til i dag har tallet gått ned til to. Antall ulykker både med omkomne og alvorlig skadde blir redusert radikalt for hver gang vi åpner en ny parsell, og vil nok gå drastisk ned når alt kommer på plass, sier prosjektleder Gressløs.