SAMFERDSEL

Kollektivfeltet på E18 åpnes opp for elbiler i helgene

Statens vegvesen vurderer også å innføre tungtrafikkfelt i kollektivfeltet mellom Asker og Slependen.

Det har vært lange køer på E18 vest for Oslo etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler. Bildet viser arbeidet med utbyggingen av ny E18.
Det har vært lange køer på E18 vest for Oslo etter at kollektivfeltet ble stengt for elbiler. Bildet viser arbeidet med utbyggingen av ny E18. Foto: Arash A. Nejad
29. aug. 2024 - 07:19

Kollektivfeltet på E18 åpnes nå opp for elbiler i helgene, bekrefter Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

– Vi ser at på E18 vestfra har framkommeligheten blitt dårligere. Dette gjelder særlig i helgene. Derfor legger vi nå opp til å åpne kollektivfeltet på E18 vestfra på strekningen Asker – Lysaker for elbiler i helgene. Vi vil i tillegg se på hvordan vi kan åpne kollektivfeltene for elbiler i helgene også på E6 nord- og sørfra, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Vil sikre framkommeligheten

I forbindelse med stengingen av Ring 1 valgte Statens vegvesen å stenge kollektivfeltet på E18 for elbiler i mai i år. Tiltaket  har vært kontroversielt og skapt mye debatt. 

– Jeg har stor forståelse for at den midlertidige stengingen av Ring 1 skaper utfordringer i folks reisehverdag. De tiltakene som er gjort, er for å sikre framkommelighet inn mot og gjennom Oslo sentrum. Dette er viktig både for nødetatene og kollektivtrafikken, sier Nygård.

Departementet skriver at Statens vegvesen har en praktisk jobb å gjøre før tiltaket trer i kraft.

Parallelt med dette arbeidet vurderer Vegvesenet å innføre tungtrafikkfelt på strekningen mellom Asker og Slependen. Det vurderes også å slippe til motorsykler i tungtrafikkfeltene.

Bør oppfordre til samkjøring

Torsdag ettermiddag møter Nygård ordførerne i Asker, Bærum og Oslo for å diskutere stengingen av kollektivfeltet på E18. 

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, er positiv til at Nygård har tatt initiativ til møtet, men mener ministeren må se på flere strekninger enn E18. 

– Hva med Mosseveien og E6 og andre berørte kommuner nord, sør og øst for Oslo, spør hun i en pressemelding.

Elbilforeningen har vært sterkt kritisk til måten Statens vegvesen har håndtert trafikkutfordringer på i forbindelse med Stengningen av Ring 1 i Oslo, og ba allerede i juni om å et møte med Nygård for å begrunne sine forslag til løsninger.

– Vi fatter ikke hvorfor man ikke har lagt opp til økt grad av samkjøring i stedet for å bare stenge tilgangen til kollektivfeltet. Å stimulere til at folk kjører sammen, er positivt for både trafikkflyt og klima, sier Christina Bu.

Det første døgnet etter Ring 1 stengte var det nære 30.000 færre biler på veien enn på samme tid i 2023.
Les også

Nesten 30.000 færre kjørte bil i Oslo etter stengingen av Ring 1

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.