Den nye terminalen blir mye større enn den som er borte. Tre bygninger skal føres opp på Prostneset hvor det har vært en omfattende kaiutbygging de siste årene. De får en samlet areal på ca. 14 000 kvm. Det største bygget skal inneholde en fellesterminal for gods og for passasjerer med buss, hurtigbåt og hurtigrute. Her blir det en avgangs- og ankomsthall med blant annet billettsalg, spisesteder, turistkontor og bilutleie.
Hvor mye den nye terminalen vil koste, er foreløpig uklart. Nå skal Bjørn Bygg samarbeide med byggeherren Tromsø Havn KF og arkitekten Space Group om detaljutformingen. I den prosessen skal de også lage et kostnadoverslag som må godkjennes før det kan gis grønt lys for byggestart, men det er liten grunn til å tvile på at prosjektet blir realisert.
Byggingen kommer trolig i gang mot slutten av første kvartal neste år. Terminalen skal stå ferdig til våren eller sommeren 2017.
Den store hallen skal ligge i andre etasje i terminalbygget. På bakkeplan blir det oppstillingsplasser for bussene. Det blir plasser både for rutebusser og turbusser for hurtigrutepassasjerer.
Når terminalen blir ferdig, blir det en enkel overgang mellom buss og hurtigrute. Det er ingen selvfølge. Mange steder ligger hurtigrutekaia i god avstand fra sentrum og fra andre kollektivterminaler. Tromsø er et unntak, her har hurtigrutekaia alltid ligget i sentrum. Derfor har det vært naturlig å tenke seg en fellesterminal, men i alt for mange år har det blitt med tanken. Nå blir den endelig realisert.