For å komme seg mellom de de folkerike bydelene Saupstad og Tiller i Trondheim må folk i dag benytte buss eller bil. Men med ny kryssing rett over Bjørndalen blir omveien kuttet, og folk kan ta i bruk sykkel og føtter. Prosjektet har høy prioritet i Trondheims bompengefinansierte bypakke, kalt Miljøpakken.
Mer omfattende
Kostnaden for den 180 meter lange brua med tilhørende arbeider er beregnet til 212 millioner kroner, en prislapp som vokste som følge av mer krevende grunnforhold enn først forutsatt.
Prosjektleder for Trondheim kommune, Bård Sand, sier til Veier24 at kontrakten med entreprenøren Contur (tidligere Kruse Smith Anlegg) ble inngått allerede i 2020, men at prosjekteringsfasen viste seg å være mer omfattende og tidkrevende enn planlagt.
Sand beskriver en geoteknisk prosjektering der det ble nødvendig med omfattende stabiliseringstiltak, inkludert motfylling nede i Bjørndalen, veiomlegging og omlegging av vann- og avløpsledninger.
– Det var en forutsetning før selve brubyggingen kunne starte.
Omlegging av VA
Også godkjenningsprosessen hos Vegdirektoratet tok lengre tid enn forutsatt, og var på plass først i mars 2023.
– Hovedarbeidene for stabiliseringstiltakene startet høsten 2021 og pågikk fram til mai 2022. Dette inkluderte omlegging av omtrent 350 meter fylkesvei med parallell gang- og sykkelvei, i tillegg til omlegging av vann- og avløpsledninger. Dette arbeidet var relativt omfattende arbeid som ikke var inkludert i entreprenørens opprinnelige kontrakt.
Landkarene ble bygget fra desember 2022 til september 2023. Brulanseringen og bruoverbygging kom i gang i midten av november, og vil pågå fram til midten av februar 2024. Hele prosjektet er planlagt ferdigstilt i juli 2024.
– Prosjektet har vært utfordrende for både byggherre og entreprenør, men som byggherre er vi i stor grad fornøyde med samarbeidet og det arbeidet som er utført så langt, sier Bård Sand.
Iskalde arbeidsforhold
Ansvarlig for prosjektet hos entreprenøren Contur, Gylve Fiskum, er fornøyd med fremdriften, som har gått helt etter planen til tross for krevende værforhold.
– Temperaturene er utfordrende med tanke på overflatebehandling. Seksjonene kommer ferdige og sveises sammen, men vi må overflatebehandle sveisene. Og med 15-16 minus har det vært krevende å få opp temperaturen inne i habitatet. Vi trenger ti plussgrader for å få overflatebehandlingen til å fungere.
Halvveis
Brua lanseres fremover dalen i åtte etapper, der det foreløpige siste strekk ble gjort 19. desember. Etappen målte 41 meter og gjør at brua nå stikker seg godt frem over veien i bunnen av Bjørndalen. Brua har dermed passert så godt som halvveis av distansen, men det er den mest krevende delen som gjenstår.
– Nå er tre av fem etapper ute. De siste to etappene er litt lengre, og planen er å krysse over Dovrebanen i midten av februar. Da må vi ha frakobling av kjøreledning og gjøre det i et tidsrom det ikke går tog, sier Fiskum, som har et tidsvindu på seks timer mellom togene som går nattestid mellom lørdag og søndag.
– Vi får trening i gjennomføringen av de tidligere lanseringene og får luket bort ting som kan gjøre at det tar lenger tid. Jeg er glad vi gjør den kryssingen av jernbanen på slutten av prosjektet og ikke i starten, sier Gylve Fiskum.