Søketrender forteller mye om hva folk er opptatt av.
I TU bruker vi ulike verktøy for å overvåke hva det søkes etter akkurat nå, hvordan utviklingen av søk etter ulike begreper endrer seg over tid, og hva det søkes etter internt på våre nettsider. Det siste forteller oss mye om hva leserne forventer å finne på tu.no.
I sum får vi et bruktbart bilde av lesernes informasjonsbehov, noe vi også bruker i reportasjeplanleggingen, som et korrektiv til hva vi selv mener er viktig:
Vi analyserer søketrendene for å kunne gi svar på det leserne vil vite mer om. Og vi bruker big data til å fange opp nyheter og trender så tidlig som mulig.
Les også: Harde pakker til jul? Dette er våre tips
Aktivitetstrackere tar av
Hva vi søker etter, svinger naturlig nok gjennom sesongene. I desember gir søk etter mat og potensielle julegaver store utslag i statistikken. Når det nærmer seg jul, fordyper TU-leserne seg i aktuelle gadgets.
Leserne kan selvfølgelig søke etter forbrukerteknologi av flere grunner - men søketrendene i desember gir tydelige indikasjoner på hva folk vurderer å kjøpe i gaver. Og i TUs leserkrets tyder søkene på at det spesielt er én type dings veldig mange vil få i julegave i år:
Aktivitetstrackere. Armbånd som måler fysisk aktivitet og progresjon.
Spesielt Fitbit Charge, Fitbit Flex, Jawbone Up24 og Garmin Vivofit er det stor interesse for. Journalister i tu.no har for øvrig testet ni ulike aktivitetstrackere, og samlet resultatene i en stor guide.
Det er ikke bare i TUs lesermasse det søkes mye etter aktivitetsarmbånd. Grafen under viser Googles egen oversikt over antall søk på begrepet "aktivitetsarmbånd" i Norge siste 12 måneder.
Elsykler og snøfresere
Andre gjenstander som har hatt voldsomt søkevolum i 2014, er elsykler og snøfresere. Kanskje litt store ting å putte under juletreet, men begge søkebegrepene har hatt et nytt oppsving i desember.
Blant mobiltelefonene er det iPhone 6 og Nokia Lumia 930 som gjelder.
Ellers er det mye søk etter følgende:
- Hodelykter
- Kaffemaskiner
- Smartklokker
- Røykvarslere
- Pulsklokker
Men ingen av dem er i nærheten av aktivitetsarmbånd, som ser ut til å bli årets store slager.
PS: TUs overvåking av søk gir selvfølgelig ikke noe komplett bilde av hva leserne er opptatt av, siden vi bare følger med på det som er relevant for TUs redaksjonelle profil. I researchen til denne artikkelen har vi kun sett på forbrukerteknologi.
Les også: