KARRIERE

«Kanskje vi skal slutte å dyrke et uoppnåelig lederideal?»

Både ansatte og ledere bør vurdere sine holdninger, skriver bidragsyter Christoffer Hovde.

Christoffer Hovde., bidragsyter. Foto: Eirik Helland Urke
Christoffer Hovde., bidragsyter. Foto: Eirik Helland Urke Bilde: Foto: Eirik Helland Urke
28. sep. 2015 - 13:14

Denne kommentaren gir uttrykk for skribentens meninger.

Undersøkelse etter undersøkelse viser at 65-75 prosent av ansatte i en gitt organisasjon mener at nærmeste leder er det verste aspektet med jobben (Hogan & Kaiser 2005).

Med så dystre tall for dagens ledere, er det kanskje på sin plass å forsøke å finne svaret på hva som skal til for å bedre disse utsiktene for fremtiden? Hva gjør de som får det til, og hva kan vi lære av dem for å snu denne trenden?

Det er bare å innse det en gang for alle

Alle ledere har nok opplevd både gode og dårlige tider. De dårlige tidene snakker vi sjeldent om, men er det ikke de som til syvende og sist gjør oss gode? På tross av dette fortsetter vi å dyrke det perfekte lederskap. Som for så vidt ikke finnes.

Kanskje vi skal slutte å dyrke et uoppnåelig lederideal? Ledere er også mennesker, med sine feil og mangler. De samme feilene og manglene som gjør oss alle til hele fantastiske mennesker.

En HR-direktør sa dette så godt i følgende sitat:

”Hos oss kan vi ikke love alle ansatte gode ledere, men vi kan love dem ledere som har et sterkt ønske å jobbe med seg selv for å bli bedre ledere”.

Les også: Disse 7 tingene bør du aldri si til sjefen

Kanskje på tide å redefinere hva vi anser som gode ledere?

For alle ledere der ute har jeg et stort håp for en bedre fremtid. La oss nå alle ta ansvar og bidra til å gjøre våre ledere til det beste aspektet ved jobben vår. Istedenfor at de skal være det verste aspektet ved jobben, som statistikken taler til fordel for i dag. Det kan være en vanskelig oppgave å snu dette, tenker nok mange. Men kanskje det ikke er så vanskelig som vi skulle tro?

Nå vet du sikkert like godt som meg at våre tanker og tro om fremtiden, ofte er basert på tendenser vi ser i dag. Likevel ser vi ofte at hvis mange nok har samme antakelser om fremtiden, vil disse blir til morgendagens realiteter. Dette er det samme som Pygmalion-effekten viser til, og for å forklarer denne effekten kort og greit for de som ikke kjenner til den, så baserer den seg på følgende:

«Tror du at din leder er fantastisk, så blir hen fantastisk.»

Tanker om andre påvirker både din og i sin tur andres faktiske adferd. Selvoppfyllende profetier er dermed et faktum.

Dette støttes av flere ulike forskningsstudier på blant annet barns IQ og barn med dysleksi. Der de viser til at lærere som trodde de hadde fått «fantastiske» elever, faktisk etter endt studie kunne vise ved tester at elevene hadde blitt mer «fantastiske» og kunne vise til høyere score på IQ-tester og svakere grad av dysleksi.

Les også: Ansatte vil heller ha kritikk enn positive tilbakemeldinger

Du vil alltid finne feil, men hvorfor gidder du å lete?

Personlig synes jeg det fokuseres alt for mye på alle feil en leder kan gjøre, på giftige ledere, på narsisissme, på led meg ikke inn i ledelse og det som verre er.

Jeg leste i en artikkel at 6 av 10 unge har et ønske om å bli ledere, men fortsetter vi å svartmale lederrollen slik vi gjør i dag tror jeg dette tallet dessverre vil synke dramatisk fremover.

Det vil være utrolig synd, for ledelse er noe jeg heller vil oppfordre flere unge til å prøve ut. Det å skape resultater sammen med, og gjennom andre, opplever jeg som noe av det mest meningsfulle man kan gjøre i arbeidslivet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Det vil være synd om mange dyktige unge lederspirer ikke tør å forsøke, i frykt for å ikke være den perfekte leder. Det er det ingen som er, og det kommer det heller aldri til å bli. Takk og lov for det.

Les også: Derfor oppstår det misforståelser på arbeidsplassen

Det alle gode ledere har til felles

Jeg overhørte en leder på trikken her om dagen, og hørt at vedkommende snakket nedlatende om sine ansatte. Da blir jeg egentlig skikkelig trist. Ha tro på folka dine, kjære leder, tenkte jeg da i mitt stille sinn.

Det var nesten like før jeg sa det høyt. Vet du ikke at din tro på andre, påvirker din faktiske adferd? Jeg vil påstå at de aller beste lederne, har en sterk tro på at deres medarbeidere er helt fantastiske. Når det er sagt, så er allikevel ikke løsningen så enkel, at det barer er å tro. Du må faktisk virkelig tro på folkene dine på ordentlig, og mene det innerst inne i hjerterota.

Er det ikke ektefølt, så vil det heller ikke påvirke adferd i riktig retning.

Start i dag med å bedre fremtidsutsiktene for ledere

Det er bare å begynne å jobbe med troen din, og kanskje gå en ekstra runde eller to med deg selv.

Du kan godt fortsette å mene at det å tro kun hører kirka til. Men det tror jeg ikke du kommer langt med. Det er på høy tid å ikke la troen kun være forbeholdt kirka, men komme både fremtidens ledere og medarbeidere til nytte. Vi må ha tro på hverandre!

La oss til slutt ta med oss disse tre ordene inn i fremtiden:

Tro (på hverandre) , håp (om en bedre fremtid) og ledelse (for oss alle)!

Les også: 7 steg for å miste en god medarbeider

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.