Tiden da vi nordmenn kunne leve av høyt prisede naturressurser er neppe over. Men sannsynligheten for at oljen blir en mindre dominerende inntektskilde enn tidligere synes opplagt.
Prisen på det sorte gullet kan forbli lavere lengre enn mange har fryktet. Skulle det skje, finnes det neppe nye naturressurser med tilsvarende potensial.
Dersom nasjonen skal ha håp om å opprettholde tilnærmelsesvis samme levestandard som tidligere, må vi derfor finne andre måter å trykke penger på.
Mer show enn virkelighet
En av de viktigste drivkreftene for å sikre fremtidig velstand er å skape et godt miljø for utvikling og innovasjon. Blant annet trenger Norge driftige nyskapere.
Og heldigvis synes det som om både politikere og andre beslutningstakere innser viktigheten av kreative og pågående miljøer som kan bidra til å skape morgendagens produkter, tjenester og arbeidsplasser.
Imidlertid kan det synes som om deler av startup-miljøet selv fokuserer mer på show enn på virkelighet. Tidlig på året fikk TU en invitasjon til å delta på startup-pitching i Finland. Under «Polar Bear Pitching».
En kar i isbjørndrakt
Det startet 10-11 februar i Oulu. Der skulle håpefulle pitche sin idé og behov for penger til investorer. Greit nok, men de håpefulle skulle fremføre sin pitch mens de oppholdt seg i en iskulp. En kar i isbjørndrakt introduserte seansen. Sikkert morsomt, men vi dro ikke.
Heldigvis har det blitt kult med startup. Å ha en ide som du brenner for. Som du vil realisere og hente inn penger for å realisere. Det er noe edelt over det. Og hele Norge heier på de som forsøker seg.
Landet trenger nye og unge vinnere – og nye arbeidsplasser. Vi trenger rett og slett nye initiativer fra grundere landet over.
Vi trenger dynamiske norske startup-miljøer. Og vi trenger investorer som vil satse på håpefulle drivkrefter med ideer og pågangsmot.
Det er selvsagt også viktig å lære å fremføre budskapet sitt, å presentere virksomheten og å øve på det du skal fortelle potensielle investorer.
Men vi har ingen tro på at løsningen finnes ved å gjøre jakten på investorer til mer eller mindre bisarr underholdning.