Dette er en historisk enighet, sier Harald Minge, administrerende direktør i
Næringsforeningen i Stavanger-regionen, på foreningens nettside. Både ordførere i de
aktuelle kommunene og representanter for næringsforeningene har signert dokumentet, som ligger ute på Lister Næringsforening sine hjemmesider.
Sammenhengende utbygging
Ny Nasjonal Transportplan for perioden 2025-2037 må prioritere en videreføring av firefelts stamveiutbygging på strekningen E-39 Kristiansand-Ålgård i regi av Nye Veier.
– Vi trenger en vegsatsing i Rogaland og Agder som prioriterer sammenhengende utbygging av firefelts motorveg uten stopp, heter det i erklæringen.
Dødstallene må ned 40 drepte i perioden 2009 – 2018 på E-39 mellom Kristiansand og Stavanger er en tragedie for den stamvegen som skal knytte sammen to av de største byene i vårt land. En firefelts utbygging kan bidra til at navnet endres fra «dødsvegen» til stamvegen som skaper trygg ferdsel og ny verdiskaping.
Ørkesløse planprosesser
Videre blir det pekt på at lange og omstendelige planprosesser kan drepe et prosjekt i stedet for å bidra til utbygging.
Milliarder av kroner er gått tapt gjennom den stykkevise og delte utbyggingen Norge har
praktisert i hele etterkrigstiden. Alt for mange prosjekter i Norge har blitt planlagt uten å bli gjennomført. Det koster penger! Planverk er ferskvare. Går det for lang tid mellom
planvedtak og oppstart, må planprosessene starte på nytt igjen.
Agder og Rogaland står sammen for å sikre gjennomslag nasjonalt for å fullføre det store
infrastrukturløftet som kan utvikle et utvidet bo- og arbeidsmarked både mot vest og øst,
heter det til slutt.