Kommunestyret i Melhus kommune vedtok i går å akseptere at E6-krysset på Ler ikke blir bygget. Dermed er kampen mellom Nye Veier og kommunen avgjort, og projektdirektør i Nye Veier AS, Johan Arnt Vatnan, fikk det som han ville.
– Jeg er glad for beslutningen i kommunestyret. Den er gunstig både for Melhus og de øvrige E6-kommunene i Gauldalen, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan.
Ifølge Vatnan vil vedtaket gjøre det enklere å gjennomføre E6-utbyggingen mellom Ulsberg og Melhus etter planlagt framdrift. Uten Lerkrysset er det også langt større muligheter for tidlig byggestart mellom Kvål av Melhus sentrum, forhåpentligvis fra sommeren 2019.
– Skulle vi brukt nærmere 400 millioner kroner på Lerkrysset, ville E6 sør-utbyggingen definitivt blitt utsatt. Nye Veiers forpliktende spareprogram forutsetter nemlig at det må spares minst 20 prosent på alle strekninger selskapet har ansvaret for å bygge ut, påpeker Vatnan.
Han understreker også at Nye Veier ikke kan starte utbyggingen mellom Kvål og Melhus sentrum uavhengig av Lerkrysset, selv om dette arbeidet vil tilhøre en annen kontrakt.
Årsaken er at veiselskapet må godkjenne hele strekningen Ulsberg–Melhus før kontrakter kan inngås for delstrekninger.
– La det ikke være tvil: Vi ønsker snarlig oppstart av Ulsberg–Melhus. Men må vi prioritere strengt for å få det til, sammen med kommunene, sier Vatnan.