Johan Tillers vei er navnet på den kommunale vegen. Den ligger i bydelen Heimdal sør for sentrum. Vegen er en viktig adkomstveg til E6, men den er lite egnet til å ta unna trafikken.
Nå kommer en helt ny forbindelse. Å etablere kulverten under jernbanen blir en formidabel oppgave. Den blir nesten 30 meter lang, bredden vil variere mellom 13 og 20 meter og fri høyde skal være 4,9 meter.
Dårlig grunn
Grunnen er dårlig. Den består av forskjellige slags løsmasser. På det meste må det graves ut til 12 meters dybde. En vesentlig del av de utgravde massene er forurenset og trenger spesialbehandling.
Ved krysningspunktet har Dovrebanen to spor. Dessuten går det et spor til en godsterminal. Alle tre sporene skal være tilgjengelige i byggeperioden. For å få plass til byggegropen blir sporene lagt i en bue mot øst. Etter at kulverten er ferdig, skal de legges tilbake igjen. Spuntingen blir omfattende.
135 millioner kroner blir entreprisekostnaden, hvis byggherrens overslag stemmer.
Flere bygninger rives
Den nye vegstrekningen får to felt og et fortau. Det vestlige endepunkt blir en rundkjøring i fylkesveg 900, det østre blir det nåværende krysset mellom Johan Tillers vei og Industriveien. Det skal omgjøres til en rundkjøring.
En del bygninger står i vegtraséen. Riving av dem inngår i entreprisen.
Omleggingen av Johan Tillers vei er prosjektert av Multiconsult og finansiert gjennom Miljøpakken. I november 2018 skal jobben være fullført. Vegstrekningen som den erstatter går i en smal bru over jernbanesporene. Denne strekningen blir forbeholdt fotgjengere og syklister i framtida.