OLJE OG GASS

Komponentene på gigantskipet er så store at Yme-fjerningen blir utsatt igjen

Også Sverdrup kan bli rammet av forsinkelsen.

Gigantløftefartøyet er nå forsinket ytterligere, og fjerningen av Yme-plattformen må utsettes igjen.
Gigantløftefartøyet er nå forsinket ytterligere, og fjerningen av Yme-plattformen må utsettes igjen. Bilde: Allseas
Lars TaraldsenLars TaraldsenJournalist
9. sep. 2015 - 10:42

At det gigantiske tungløftefartøyet Pioneering Spirit – også kjent som Pieter Schelte – ble forsinket på sin ferd til Nordsjøen har tydelig gått frem, i og med at den planlagte fjerningen av Yme ikke ble gjennomført i sommer.

Nå blir det, ifølge nettsiden IHS Maritime bekreftet at skipet er ytterligere forsinket.

Dette bekrefter Yme-operatøren for Teknisk Ukeblad.

Les også: Nazi-oppkalt gigantskip får nytt navn etter jødiske protester

Første halvår 2016

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet at Yme-plattformen – som skal skrotes før den i det hele tatt har gjort noen nytte for seg – må vente på fjerning grunnet forsinkelser fra Rotterdam.

Talisman bekreftet i august at de hadde fått beskjed om at fjerningen ville skje i løpet av fjerde kvartal i år.

– Dette vil vi naturlig nok følge opp fortløpende med leverandøren, fortalte juridisk direktør i Talisman til Teknisk Ukeblad da.

I mellomtiden har Talisman Norge blitt en del av det spanske oljeselskapet Repsol. Tidligere denne uken ble det altså bekreftet at det heller ikke i løpet av fjerde kvartal vil bli noen Yme-fjerning.

– Skipet har blitt utsatt til neste år og vil bli levert på en ikke-spesifikk dato i første halvår, melder IHS Maritime.

Les også: Slik kan Olje-Norge bli hvis De grønne får bestemme

For store komponenter

Nettsiden skal ha fått bekreftet fra Allseas – som har bestilt tungløftefartøyet – at det har vært problemer med å få installert løftesystemet for plattformdekk.

– Det vil først bli ferdig i løpet av vinteren, heter det i artikkelen.

Årsaken skal være at installeringen er mye mer kompleks enn man i utgangspunktet anslo.

– Alle komponentene er så store og krevende at mange av våre underleverandører har hatt problemer med leveransen, uttaler en ikke-navngitt talsperson til IHS Maritime.

Skipet er 382 meter langt og 124 meter bredt.  Det betyr til sammenligning at Empire State Building er én meter lavere enn skipet er langt.

Les også: Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder

Forsinkelsen på tungløftefartøyet Pioneering Spirit fører til nok en utsettelse av Yme-fjerningen.
Forsinkelsen på tungløftefartøyet Pioneering Spirit fører til nok en utsettelse av Yme-fjerningen.

Har fått oppdatert plan

Grethe Elise Foldnes, talsperson for Repsol, som nå er Yme-operatør bekrefter for Teknisk Ukeblad at skipet er ytterligere forsinket.

– Siden sist har vi mottatt en oppdatert plan fra leverandør om at forsinkelsen sannsynligvis vil strekke seg til første halvdel av 2016, sier hun.

Foldnes understreker at de er forberedt på å gjennomføre fjerningen så snart Pioneering Spirit er ferdigstilt, testet og fullt ut sertifisert.

– For oss er det overordnede målet å gjennomføre fjerningen av Yme på en sikker og effektiv måte, så snart som mulig, sier hun.

Les også: Yme-fjerneren oppkalt etter avdød nazi-ingeniør

Uvisst rundt Sverdrup

Også Statoil har signert en kontrakt for bruk av tungløftefartøyet Pioneering Spirit. Da skal den installere dekkene til bore-, prosess-, og boligplattformene til Johan Sverdrup.

Dette skal først skje i 2018, og ifølge pressetalsmann Morten Eek kommer forsinkelsen ikke til å ha noe å si for operasjonene som skal gjøres på Sverdrup.

– Vi er informert fra leverandøren og er komfortable med informasjonen vi har fått. Tidsplanen på Sverdrup ligger fortsatt fast, sier Eek.

Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.