– Kongehusets mål er å bytte ut alle fossildrevne kjøretøyer med kjøretøyer som er drevet av fornybar energi, så langt dette er både mulig og praktisk gjennomførbart, opplyser kommunikasjonssjef Guri Varpe på Slottet til NTB.
Den siste tiden har kongefamilien dukket opp i flere nye biler ute på oppdrag.
Inntil nylig var ingen av de offisielle bilene til kongehuset helelektriske, men nå er flere av dem det.
Her er en oversikt:
- Nylig tok kongefamilien i bruk en elbil med skiltet A8. Dette er en Mercedes EQS 580 4MATIC med rekkevidde på opptil 668 kilometer. Den har en startpris på over 1,3 millioner kroner i Norge.
- I desember fikk kongefamilien en ny BMW i7, som har fått skiltet A6. Modellen er helt ny på markedet, og kongefamilien har trolig fått et av de aller første eksemplarene som er kommet til Norge. Bilen har en startpris på 1,1 millioner kroner i Norge.
- I desember dukket kronprinsparet opp i en ny limousin med skiltet A3. Dette er en Volvo S90 ladbar hybrid, som har fått en ekstra seterad.
- Kongehuset har også fått en ny helelektrisk Mercedes EQV van/flerbruksbil, som ved offisielle oppdrag bruker skiltet A10. Bilen har en startpris på rundt 800.000 kroner i Norge.
- I tillegg eier prinsesse Astrid en helelektrisk bil som har skiltet A9 når den brukes offisielt.
Bruker leasingbiler
Her taues trikken ut av butikken
Flere av kongefamiliens representasjonsbiler er leaset. Det samme gjelder bilene staben på Slottet bruker.
– Ved utløp av leasingperioden bytter vi fossilbiler med elektriske/hybride biler så sant det er mulig, sier Varpe.
Det er dette som har skjedd med de fleste nyanskaffelsene til kongefamilien.
– Unntaket er A3 som er en kjøpt hybridbil, sier Varpe.
Alle kongefamiliens offisielle biler har veldig korte skiltnumre, med kun bokstaven A og et tall. Mest kjent er kanskje A1 – også kalt frigjøringsbilen, en Buick Roadmaster fra 1939. Denne og andre historiske fossilbiler vil etter alle solemerker forbli i kongefamiliens samling.
Lang elbil-historie
Selv om kongefamilien nå har fått sine første offisielle elbiler, har kronprinsparet lenge kjørt elbil privat. I nyere tid har de blant annet brukt en Tesla.
Men allerede i perioden fra 2003 til 2012 kjørte kronprinsen rundt i en liten norskprodusert Think-elbil. Kronprinsen har fortalt at bilen måtte lades allerede etter den korte turen fra Skaugum til Slottet – i hvert fall på vinteren. På vei tilbake gikk det nesten galt mange ganger.
– Jeg hadde mange ganger rekkeviddeangst i bakkene opp mot Skaugum, i sånn 10–15 kilometer i timen det siste stykket, sa kronprinsen i februar i fjor, da kongehuset stilte ut mange av sine historiske biler.
Faktisk eide kongehuset en elbil allerede i 1913. Det var riktignok en Cadillac-lekebil som kronprins Olav fikk i julegave av bestemoren sin, dronning Alexandra av England. Bilen eies i dag av Teknisk Museum i Oslo.
Bompenger utgjør en økende andel av bilavgiftene