Har du ikke hørt om BPM, er det kanskje ikke så rart. Business Process Management er ikke på alles lepper i det daglige. Men fagområdet spiller en stadig viktigere rolle i vår komplekse IT-tilværelse.
Det handler nemlig om å skjønne det vi driver på med til daglig på jobben. Og for at datamaskinene skal skjønne det på samme måten må vi kunne beskrive det som prosesser.
Samtidig må vi i vår hurtig omskiftelige verden må vi kunne endre dem. Jo fortere, jo mer konkurransedyktig. Den ingeniørdrevne industrien har vært vant til å tenke i prosessbaner.
Det trenger forretningsfolk å gjøre også og her vokser erkjennelsen av at tankesettet kan gi konkurransefordeler.
Prosessmodellør
Det er det ikke alle som er like flinke til å forstå og modellere prosesser.
Men en mann skiller seg ut. Tyskeren August-Wilhelm Scheer, eller retter sagt Prof. Dr. Dr. h.c. mult. August-Wilhelm Scheer har vært pioneren på dette området. Knapt noen har forstått prosessmodellering som han.
Selskapet han startet i 1984, og som bærer hans navn, IDS Scheer AG, er verdens største på området.
De potensielle konkurrentene har heller valgt å samarbeide med dem enn å konkurrere. De trenger kompetansen for å koble foretningsprosessene til sine IT-systemer. Ikke mange kan slå seg på brystet og si at de har erkefiendene SAP, Oracle, Microsoft og IBM som nære samarbeidsparnere.
Samarbeid
— Vi har arbeidet sammen med SAP i rundt 30 år. Jeg innledet et samarbeid med SAP og grunnleggeren Hasso Plattner da de hadde bare 200 ansatte. I starten var det et samarbeid med meg som ansatt ved Universitetet i Saarbrücken, men også starten på mitt eget selskap. I starten arbeidet vi med Mercedes og SAP og de stilte store krav til oss. Det hjalp oss til å vokse til litt over 70 ansatte på slutten av 80-tallet. I dag er vi 5000 og vi både konkurrerer og samarbeider med SAP. Det har de stor forståelse for. Kundene deres har programvare fra mange ulike leverandører og de trenger et uavhengig selskap som kan modellere prosessene i et lag som spenner over all programvaren.
Scheer er temmelig trygg på sin egen ledelse innen BPM. Det er vi som er blitt selve den internasjonale standarden for hvordan dette skal gjøres. I Tyskland er de inne hos nesten alle de store selskapene og de øker i USA.
I fjor kunne de vise til en organisk vekst på 11 prosent og Scheer tror trenden bare kommer til å fortsette.
Henge med endring
— Bedriftene opplever at markedene endrer seg raskt, men samtidig dukker det opp nye muligheter som å integrere forretningsprosesser globalt. Jeg tror varekostnadene vil fortsette å stige mer enn arbeidskostnader og det vil presse bedriften til å finne nye bedre måter å gjøre ting på. Det handler om å endre forretningsprosessene. Ikke bare om å implementere nye forbedringer, men også hvordan de skal overvåkes og kontrolleres. Prosessen i en bedrift er veldig mange ting. Noen er velstrukturerte og enkle å definere. Mens andre er helt ustrukturerte og basert på kunnskap. Utfordringen for oss har vært å lage verktøy som spenner over hele dette registeret.
Mange tror dette bare handler om IT, men det er ikke riktig. ITs rolle er først og fremst å sørge for effektiv drift og ikke minst sørge for at systemene er fleksible nok til å kunne endres i takt med nye behov.
Killer apps
- Det hjelper ikke om vi lager fantastisk teknologi hvis vi ikke har fantastiske applikasjoner; killer-apps, som det heter. Internett er en fantastisk teknologi, men trenge www for å ta av. PC-en var fenomenal, men trengte regneark, tekstbehandling og PIM-applikasjoner. På samme måte er BPM er en killer-app for bedriftsledere. Mange av dem har bare data fra databaser, regneark og BI-systemer. Men det gir bare historiske data. Det folk trenger er noe som gir et bilde av nuet og når vi har data fra før og nå kan vi gjør fornuftige antakelser om fremtiden. Det vi arbeider med er å gjøre slike data tilgjengelige for alle i bedriften. Ikke bare ledelsen. Modeller til folket er vår fremtid, sier Scheer.