Kongsberg Automotive (KA) skal gjennomføre innsparinger på 15–20 millioner euro i 2024, og reduserer dermed arbeidsstokken med 150–200 ansatte globalt. Hvor mange som eventuelt rammes i Norge er ikke kjent.
En annen del av de såkalte kostnadsoptimaliseringstiltakene er stenging av selskapets anlegg i Dortmund i Tyskland ved nyttår, skriver Kongsberg Automotive i en pressemelding.
Målet er å redusere driftskostnader.
I pressemeldingen kaller Kongsberg Automotive innsparingene, som tilsvarer drøyt 175–230 millioner kroner, et «nødvendig skritt for å gjenopprette lønnsomheten til KA i vanskelige verdensøkonomiske tider».
– Vi er oppmerksomme på markedsforholdene og gjør viktige justeringer for å tilpasse driften vår. Ved å ta konkrete skritt for å styrke konkurransekraften vår, kan vi drive fram bærekraft på sikt og fortsette å tjene kundene våre, sier fungerende administrerende direktør Linda Nyquist-Evenrud.
Grepene påvirker ikke selskapets regnskap for 2023. Kongsberg Automotive har hovedkontor i Zürich i Sveits, operasjoner i en rekke land over hele verden, og hadde ved utgangen av 2022 tilsvarende 5700 heltidsansatte. De har flest ansatte i Mexico og Slovakia.
Nedbemanningene kommer som en del av selskapets såkalte «Shift Gears»-program som ble satt i gang i 2021.
Dårlige tider i bilindustrien
Det er dårlige tider generelt i Europas bilindustri, og flere i leverandørindustrien har vært nødt til å foreta nedskjæringer i år. Bildelprodusenten Marelli kuttet 400 jobber i Italia i vår. I sommer meldte Autoliv, verdens største produsent av airbager og setebelter at de ville kutte 8000 jobber frem mot 2025. Dette inkluderer at flere fabrikker i Europa legges ned.
Deleprodusenten Continental skal legge ned en fabrikk i Tyskland innen utgangen av 2027. Det innebærer i første omgang at 450 personer må gå, skriver Reuters.
Også bilprodusentene kutter. Volvo meldte i mai at de ville nedskjære arbeidsstokken med seks prosent i Sverige, tilsvarende 1300 personer. Søstermerket Polestar meldte samtidig en reduksjon på 10 prosent. Begge merkene har utsatt den kommende Volvo EX90/Polestar 3.
I sommer kunngjorde Stellantis at de stenger en fabrikk som produserer girkasser i Østerrike. 300 personer mister dermed jobben.
Volkswagen har også angivelig planer om nedskjæringer. I september meldte nyhetsbyrået DPA at giganten ønsker å la være å fornye midlertidige kontrakter ved elbilfabrikken i Zwickau. Det skal være mer enn 2000 ansatte på slike kontrakter der, skriver Reuters.
Denne fabrikken reduserer fra tre til to skift i døgnet, som følge av redusert etterspørsel etter Volkswagens elbiler. Endringen skal tre i kraft etter nyttår.
Her taues trikken ut av butikken