Sommervikarene hos Kongsberg Gruppen har det ikke som andre sommervikarer.
I sju uker har en vennegjeng bestående av 16 NTNU-studenter fra hele landet jobbet med å klargjøre det som trolig blir verdens mest avanserte, selvkjørende vannskuter med Stealth-teknologi. Torsdag prøvekjørte de doningen for Kongsberg Gruppen i Eikeren.
– Vi gjør vannskuteren om til en selvstyrt vanndrone som blant annet kan sendes inn i fiendtlige områder. Siden den er selvkjørt, er det plass til en mengde utstyr, alt fra kjørekamera og infrarødt kamera til sonar, sier teknologistudent og prosjektleder Vegard Saga.
Les også: Her er spesialstyrkenes nye stridskjøretøy
Etterspurt av Forsvaret
Oppdraget med å bygge Aegir Coastal shark kom i stand etter konkrete forespørsler til Kongsberg Gruppen fra det norske forsvaret, om ubemannede fartøy.
– Autonome fartøy kan ligge mange nautiske mil fra en norsk regatt og opererer som sensor som kartlegger fiendtlige skip. Den kan brukes til minejakt i norske fjorder. Eller til å finne ut om et nærgående fartøy i Aden-bukta rommer terrorister eller bare fiskere, sier konserndirektør Harald Ånnestad i Kongsberg Defence Systems til Teknisk Ukeblad.
Målet er å ha et gjennomarbeidet fartøy som er klart for markedet i løpet av rundt fire år.
Se resultatet: Kremen av norsk forsvarsindustri og båtbygging har gått sammen. Dette er resultatet
Større versjon
– Vi plukker løsninger fra ulike konsepter, og vil utvikle dette til et produkt for markedet gjennom ytterligere to, tre år. Den vil også bli jobbet med av våre fast ansatte ingeniører, sier Ånnestad.
Det endelige fartøyet blir mest sannsynlig større enn en vannskuter, opp mot 30 fot.
– Det norske forsvaret er en krevende kunde, vi må kunne levere verdensledende systemer. Hvis Forsvaret bestiller et slikt fartøy vil de nok ha en større farkost og andre sensorer ombord, sier Ånnestad.
Les også: Slik blir Norges nye stridsvogner
Stealth-karosseri
Årets mål har vært å lage stealth-karosseriet i kompositt, utstyre vannskuteren med radar, UHF-radiosender, gjøre den i stand til å kjøre en forhåndsdefinert rute og sørge for bildeoverføring.
Neste år skal blant annet nattoptikk/IR, sonar og vindmåler på plass, vannscooteren skal kunne velge korteste rute og foreta en autonom retrett.
– Karosseriet er utformet til å være mest mulig "stealthy" slik at radarbølger ikke reflekteres, sier Ånnestad.
– Er dette verdens mest avanserte vannskuter?
– Den er nok det. I hvert fall til neste år, sier Ånnestad.
Studentene har hatt kontakt med Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), som jobber med flere teknologier som kan brukes i Coastal shark. Det er aktuelt å bygge inn Ocolus Rift-funksjoner og samarbeide med FFI om en rekke algoritmer som gjør selvstyring mulig.
Les også: Her sprenges en norsk panservogn
Over 2000 søkere
I sommer har Kongsberg Gruppen hatt totalt 179 studenter i jobb i innen ulike teknologiprosjekter, plukket ut blant søkermasse på hele 2008 søkere.
Vennegruppen bak Coastal shark fikk jobben allerede i fjor høst. Da satt kybernetikk-studentene til bords med Ånnestad under arrangementet Your Extreme i Trondheim. Her fikk deltagerne 48 timer til å løse et samfunnsproblem.
– De virket som en sammensveiset gjeng med mange forskjellige typer, alt fra nerder til de svært sosiale. Det fascinerte meg at en gjeng som var så forskjellige hadde funnet sammen. Vi ville finne ut om de greide å samarbeide, og om vi greier å motivere dem til å jobbe enda hardere i studieåret som kommer, sier Ånnestad til Teknisk Ukeblad.
Les også: Robotiserte krigs-baller kan bli USAs nye angrepsvåpen
Dersom vennegjengen greier å oppnå bedre snittkarakterer i det kommende studieåret enn i det foregående året, ligger en gulrot og venter på dem neste sommer.
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Hvis alle forbedrer karakterene får de sommerjobb i Kongsberg Gruppen neste sommer også - med mulighet til å fortsette arbeidet med Coastal shark.
Ånnestad utstedte også en "fribillett" . Dersom NTNU-studentene hadde klart å få få fartøyet til å manøvrere seg i autonomt i vannet og korrigere for strømninger og vind, ville den neste sommerjobben allerede vært i boks.
– Det er egentlig ikke mulig i løpet av bare sju uker og andreklassepensum i baggasjen. Den oppgaven er så vanskelig at det sikreste er nok å jobbe hardere kommende studieår enn i året som gikk, sier Ånnestad.
Les også: Her får F-35 smake på norske forhold
Ingen fribilett
Etter førstereisen i Eikeren torsdag måtte studentene konstatere at fribilletten glapp.
– Selve kjøringen gikk kjempebra, men dekselet ble ikke ferdig før klokken 08 samme morgen. Hadde vi hatt det ferdig tidligere kunne vi kanskje klart å korrigere for strømninger og vind, sier Saga.
Utfordringen til konsernsjefen i Kongsberg Defence Systems tar studentene på strak arm.
– Vi har oppdaget at vi kan flytte egne grenser mye lengre enn før, vi har kommet opp på et vanvittig arbeidsnivå. Klarer vi å ta med oss det inn i studiene, er vi allerede langt på vei til å nå målet, sier Saga.
Les også: Denne panserbilen er resultatet av hva Forsvaret lærte i Afghanistan