Magnussen har tidligere vært juridisk direktør i Konkurransetilsynet.
I en artikkel i ny NHO- bok om konkurranseloven er han svært kritisk til håndhevingen av den fem år gamle loven.
Rammer bedriftene
En undersøkelse Econ Pöyry har gjort for NHO viser at det hovedsakelig er bedriftene som er kunder, og at det derfor er bedriftene som først og fremst rammes når konkurransen ikke fungerer.
– Undersøkelser vi har gjort viser at så mange som 60 prosent av bedriftene mener at det foregår brudd på konkurranseloven. Det kommer mange klager til Konkurransetilsynet, men det fattes svært få vedtak. Saksbehandlingstiden er også svært lang, gjerne to til tre år, sier Magnussen.
Små saker avsløres
Han mener at Konkurransetilsynet de fem siste årene kun har hatt to saker av betydning: SAS- og Tine-saken.
– Det som avsløres er små og marginale saker. Over 300 saker har blitt lagt vekk med den begrunnelse at de ikke har ressurser til å prioritere sakene. Fornyings- og administrasjonsdepartementet er svært tilbakeholdne med å overprøve tilsynets prioriteringer.
Etterlyser evaluering
Magnussen mener at en hel haug med klager blir lagt bort uten reell begrunnelse og uten reel klagetilgang.
– Dette viser at det er behov for en helhetlig gjennomgang av loven. Det er åpenbart at noe ikke fungerer.
NHO har forsøkt å få departementet til å sette i gang en evaluering av den fem år gamle loven uten å lykkes.
– Departementet har ikke imøtegått vårt ønske om å sette ned et offentlig utvalg. Vi mener det er viktig å få satt dette på dagsorden, sier avdelingsdirektør i NHO, Ingebjørg Harto. Hun mener at det i dag tar altfor lang tid å få behandlet en klage.
– Konkurranseloven berører mange bedrifter, og NHO ønsker et effektivt marked hvor konkurransen er god. Effektive og treffsikre regler er en forutsetning for dette.
Avviser
Statssekretær Wenche Lyngholm i Fornyingsdepartementet er klar på at det ikke finnes planer om å evaluere Konkurranseloven.
– Det tar tid å evaluere en lov. Det er et arbeid som går over flere år, men vi har gjort en hel del tilpasninger. Og vi jobber hele tiden med å rette opp svakheter, sier hun.
– Er det ikke er problem at 95 prosent av klagene på påstått ulovlig atferd legges vekt av Konkurransetilsynet?
– Et tilsyn skal ha stor frihet til å prioritere sine ressurser. Det gjelder ikke minst håndhevingen av forbudene.
Galt å prioritere mange av sakene–
– Det er åpenbart at det ikke vil være mulig å foreta omfattende undersøkelser i alle saker tilsynet mottar henvendelser om, sier avdelingsdirektør i Konkurransetilsynet, Jostein Skaar.
Han understreker at det ikke er noe nytt at tilsynet legger bort saker. Det skjedde også med den gamle loven.
Det nye er at tilsynet må begrunne hvorfor saken legges bort.
– Langt de fleste henvendelsene gjelder forhold som sannsynligvis ikke rammes av lovens forbud. og det vil være galt av tilsynet å prioritere ressurser til disse sakene, sier avdelingsdirektøren, som opplever at saksbehandling har blitt lettet betydelig etter at det blitt klarlagt hvilke krav som settes til tilsynets behandling av klagesaker før disse avvises.
Uenig
Skaar er ikke enig i at SAS og Tine-saken er de eneste sakene av betydning som tilsynet har fattet vedtak i de siste fem årene.
– Bare i 2008 ble det ilagt overtredelsesgebyr til fire andre selskaper på 3,65 millioner kroner for overtredelse av forbudet mot konkurransebegrensende samarbeid. Tilsynet har bygget opp en stor kapasitet til å foreta bevissikringer der dette er hensiktsmessig og utførte flere bevissikringer i 2008 sammenlignet med de tre foregående årene.