Tilsynet påpeker i en pressemelding fredag at dersom oppkjøpet går gjennom, vil man gå fra tre til to flyselskaper i Norge. Derfor er det en risiko for at konkurransen svekkes.
– Det kan føre til høyere billettpriser og dårligere rutetilbud for norske flypassasjerer, sier konkurransedirektør Tina Søreide.
Norwegian er overrasket over beskjeden fra Konkurransetilsynet, og Widerøe er skuffet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Tre årsaker
Det er særlig rutene mellom Bergen og Stavanger og mellom Bergen og Trondheim som trekkes fram. Det er på disse rutene der Norwegian og Widerøe i dag konkurrerer at tilsynet er redd konkurransen vil svekkes dersom de to flyselskapene slår seg sammen.
![Det første metanoldrevne feederskipet på 2.100 TEU ble døpt «Laura Maersk», med EU-president Ursula von der Leyen som gudmor. Skipet på 172 meters lengde og 32 meters bredde, skal bunkre grønn metanol levert av Equinor i Rotterdam.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843869/Maersk_metanol.png)
Grønn skipsfart: Metanolskip øker mest – norsk prosjekt hiver seg på trenden
Nå varsler de derfor at de vurderer å si nei. De tre forholdene som pekes på som begrunnelse, er at med kun to flyselskaper i markedet kan det bli lettere å koordinere priser på innenlandsruter.
Det kan også bli dårligere konkurranse der disse to selskapene allerede konkurrerer mot hverandre. I tillegg er det fare for at det skal bli dyrere for bakketjenester for konkurrerende selskap på flyplassene i Evenes, Alta og Kirkenes.
Norwegian: Overrasket og skuffet
– Vi er overrasket over Konkurransetilsynets varsel om mulig stans av oppkjøpet, sier konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian.
Han er likevel optimist og sier at de nå skal sette seg grundig inn i tilsynets foreløpige vurdering
Widerøes konsernsjef Stein Nilsen er skuffet. Han mener at med Norwegian vil selskapet få en solid eier med evne til å videreutvikle begge selskapene, som vil sikre nødvendig kollektivtransport i distriktene.
Norwegian og Widerøe har frist til 8. desember med å svare på Konkurransetilsynet sin foreløpige vurdering. Siste frist for Konkurransetilsynets endelige konklusjon er 3. januar 2024, men en avgjørelse kan komme før dette.
![Norwegian Hydrogen benytter innestengt kraft i Hellesylt til produksjon av trykksatt hydrogen. Produksjonen herfra er ikke nok til å forsyne de åtte skipene som har fått Enova-støtte.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845965/Norwegian%2520Hydrogen_Hellesylt.jpg)
Trenger fem til åtte tonn hver dag: Uavklart hvor hydrogen til Enova-støttede skip skal komme fra