Det østerrikske selskapet PNC Norge ba om innsyn i anbudet som var levert av kinesiske Sichuan Road and Bridge Group (SRBG), og nå klager PNC på vel 50 prosent av arbeidet med brua – hovedsakelig på arbeidet som skal foregå under vann, melder NRK.
Påpeker mangler
Ifølge PNC har SRBG ikke levert preferanser på at de kan gjøre undervannsarbeidet selv, og de skal heller ikke ha lagt ved en forpliktelseserklæring som viser at de har en samarbeidspartner som kan utføre betongarbeidet under vann.
SRBG ble tildelt brukontrakten tidligere i november. Brua mellom Steinkjer og Verran på fylkesvei 17 skal bli 580 meter lang, og kineserne har tilbudt seg å bygge den for 277 millioner kroner. PNCs tilbud var 41 millioner kroner høyere.
Klagefrist
Fylkesrådet i Nord-Trøndelag ønsket opprinnelig å utestenge det kinesiske selskapet fra anbudskonkurransen fordi Norge ikke har handelsavtaler med Kina, men vedtaket ble reversert.
– Vi er svært glade, sa Alexandros Tsetsis, kontraktsjef og pressetalsmann for SRBG i Norge, da det var klart at de hadde fått kontrakten. Han betegner selskapet som verdensledende innen brubygging. Klagefristen på tildelingen av kontrakten går ut 16. november.
– Har mye erfaring
– SRBG har utført svært store prosjekter som inneholder både undervanns- og betongarbeider. Størsteparten av våre bruprosjekter er betongkonstruksjoner. Vi har mye erfaring innenfor alle aspekter av bruprosjekter, sier kontraktsjef og pressetalsmann Alexandros Tsetsis i SRBG i Norge til NTB.
Han sier han ellers ikke vil gå inn i for mange detaljer, men forsikrer at selskapet kan levere i tråd med oppdraget.
Statens vegvesen opplyser at de er i ferd med å gå gjennom klagen.
Prosjektleder Jo Bernt Brønstad sier til NRK at de har foretatt de vurderingene som er nødvendig, og mener det kinesiske selskapet er kvalifisert for å foreta arbeidet med å bygge Beitstadsundet bru.
- Åpning sommeren 2018: Her heises hele brudekket på Hålogalandsbrua på plass